En de winnaar van de talkshowoorlog is …

13 januari 2020Leestijd: 3 minuten
Beeld: ANP + Twitter

De eerste week van de ‘talkshowoorlog’ zit erop. Op vier van de vijf avonden won Op1 de strijd om de kijker van Jinek, maar volgens Gerry van der List zijn de talkshows min of meer inwisselbaar. Toch heeft de ‘oorlog’ wel een voordeel voor de kijker.

Kees Verhoeven behoort niet tot de scherpzinnigste twitteraars van Nederland. Toch presenteerde het D66-Kamerlid vorige week een aardige observatie. ‘Vroeger hadden talkshows het over de samenleving,’ constateerde hij in een tweet. ‘Tegenwoordig heeft de samenleving het over talkshows.’

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Nederland leek inderdaad geobsedeerd door de ‘talkshowoorlog’, door de competitie tussen de naar RTL4 verhuisde Eva Jinek en de tien presentatoren die Jeroen Pauw moeten vervangen in het nieuwe praatprogramma Op1. De media voedden deze preoccupatie gretig.

Elsevier Weekblad-redacteur Gerry van der List zit graag en vaak voor de tv. Wekelijks doet hij verslag van zijn kijkervaringen.

In De Wereld Draait Door bijvoorbeeld mochten de duo’s van de publieke omroep reclame maken en Goedemorgen Nederland blikte elk ochtend uitvoerig terug op hun prestaties, waarbij van de gasten werd verwacht dat ze iets heel vriendelijks zeiden. Dat deden ze netjes. Niemand hield bijvoorbeeld de dames van WNL voor dat het raar is dat hun ‘vrolijk rechtse’ omroep voor Op1 had gekozen voor Sander Schimmelpenninck, een journalist die via Twitter graag zijn afkeer laat merken van rechtse geluiden.

Inhoudelijk ontlopen Jinek en Op1 elkaar weinig

Eva Jinek zal met gemengde gevoelens terugkijken op de concurrentiestrijd van de eerste week. Zij begon met 1,7 miljoen kijkers, verloor daarna in rap tempo de helft om pas op vrijdag weer boven de miljoen uit te krabbelen, opnieuw gesteund door de voorafgaande kijkcijferhit The Voice of Holland. Vier keer op rij trok ze minder kijkers dan de NPO-paren.

De vraag is natuurlijk hoe de verhoudingen zullen worden als de nieuwsgierigheid is verflauwd. Eerst was de kijker wellicht nog benieuwd of de bierflessengooier Erik Dijkstra op maandagavond net zo onnozel overkomt als in eerdere programma’s. Nu het antwoord bevestigend is, zou de neiging kunnen bestaan af te haken.

Lees ook de column van Gerry van der List: Is de publieke omroep echt zo vreselijk links?

Inhoudelijk ontlopen Jinek en Op1 elkaar weinig. Onderwerpen, gasten en aanpak lijken inwisselbaar. Wat onder meer komt doordat Jinek haar oude NPO-programma eenvoudigweg heeft gekopieerd. Ze heeft zelfs gedaan weten te krijgen dat RTL de reclameblokken heeft opgeofferd. Prestige weegt voor de commerciële zender in dit geval blijkbaar zwaarder dan financieel gewin.

Vooral de vrouwen in Op1 maken een goede indruk

Over Op1 werd aanvankelijk hier en daar nogal lacherig gedaan. De selectie van de vijf duo’s om de Pauw-leegte te vullen, leek een noodgreep van een paniekerige NPO. Maar het pakt allemaal niet zo slecht uit, ondanks enige evidente beginnersfouten, onwennigheid en nervositeit. Vooral de vrouwen onderscheiden zich in positieve zin. Het is wellicht beter te zwijgen over de verrichtingen van Giovanca Ostiana. Voordat je het weet, word je beschuldigd van racisme, zoals de arme tv-recensent van het AD merkte.

Maar Willemijn Veenhoven, Carrie ten Napel en Welmoed Sijtsma maakten een prima indruk. Kijkers van Goedemorgen Nederland wisten natuurlijk al hoe goed de laatste is. De Friezin heeft het in zich om de nieuwe Jinek te worden, maar dan gelukkig zonder politieke vooringenomenheid, hoge irritatiefactor en gek Amerikaans accent.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

De belangrijkste winnaar lijkt voorlopig echter de kijker die profiteert van de inspanningen van hardwerkende redacties om het publiek te boeien met een aansprekende combinatie van informatie en entertainment. Dat is het voordeel van competitie.

Zelf geloof ik het trouwens wel. Na een week ben ik nogal talkshowoorlogsmoe en van plan om voortaan weer lekker om half elf naar bed te gaan. Belangwekkende analyses uit de praatprogramma’s, zoals de wijsheid van de homo universalis Jort Kelder dat het Midden-Oosten beter kan ‘affikken’, lees ik dan later wel ergens in een krant.