De leegte van de kerk is kansloos tegen de volheid van de islam

30 november 2016Leestijd: 4 minuten
Ochtendgebed in de Mevlana moskee in Rotterdam. Foto: ANP

De Belgische kardinaal Jozef De Kesel ziet in de islam een bondgenoot en wil vooral dat religies zich verenigen. Een gevaarlijke opvatting, vindt Afshin Ellian, die kan leiden tot de capitulatie van het christelijke geloof aan de islam.

Bijna tweeduizend jaar en geen enkele nieuwe god, schreef Friedrich Nietzsche in zijn De antichrist. Goden verschijnen aan ons via hun apostelen of priesterlijke dichters. En al tweeduizend jaar verschijnen ze niet in het Westen!

Maar Nietzsche heeft geen gelijk. In de zevende eeuw verscheen een nieuwe, krachtige god, Allah. Nietzsche onderschatte de wederopstanding van de islam in het Avondland.

Het op handen zijnde faillissement van de katholieke kerk wordt niet door de vijanden van die kerk, maar door zijn hoogste dienaren uitgesproken. Maar de wereld weigert de religieuze en ideële leegte van de hoogste Christusdienaren te aanvaarden. Deze wreedheid treft de beweging die het lijden als het hoogste goed beschouwt. Waarin geloven ze dan?

De paus predikt slechts neomarxistische en humanitaire clichés
Paus Franciscus verkondigt niets anders dan de economische geloofsovertuigingen van de neomarxisten, de humanitaire waarden van Amnesty International en de onschendbaarheid van dieren en natuur. Franciscus predikt kortom de neomarxistische en humanitaire clichés. Homoseksualiteit en abortus waren en zijn de enige identificeerbare punten van de kerk.

Het zoveelste faillissement van het Europese christendom kondigde de Belgische kardinaal Jozef De Kesel aan in de Volkskrant. Dit is zijn primaire boodschap: ‘De kerk moet niet voortdurend met het vingertje wijzen. We moeten niet zeggen wat er allemaal verkeerd is (…) Neem abortus: je moet kijken waarom mensen dat doen. Dat gebeurt soms in dramatische omstandigheden en dan is vergeving mogelijk. Het leven is gecompliceerder dan het ideaal ons voorschrijft en dat moeten we erkennen.’

De kardinaal heeft ontdekt dat het leven gecompliceerd is. En de complexiteit ligt bij abortus en gehuwde en ongehuwde priesters!

De armen hebben meer aan het socialisme dan aan de kerk
De lege mens maakt aanspraak op de valse claims.  Zo zegt de Belgische kardinaal: ‘Een samenleving heeft godsdiensten nodig. De moderne samenleving motiveert mij mezelf te ontplooien, om het ver te schoppen. Maar die samenleving motiveert mij niet om voor een arme te zorgen of te streven naar rechtvaardigheid. Ik ben ervan overtuigd dat godsdienst een maatschappelijke rol moet blijven spelen.’

Sorry meneer de kardinaal, maar de armen in Europa hebben vooral de socialisten nodig. In naam van de mensheid pakken ze geld af van de ene mens en transporteren ze dat naar de andere mens.

De grootste uitdaging is voor De Kesel hoe ‘hij de katholieke kerk een plaats kan geven in de huidige seculiere samenleving’. Het valt de kardinaal niet op dat zijn meester Jezus de uitvinder van de seculiere macht is. Voor Christus kende de wereld geen onderscheid tussen religie, politiek en samenleving. De kardinaal is ook blij dat de islam religie weer op de kaart heeft gezet. Hoe? Door christenen uit het Midden-Oosten weg te jagen?

O, gaat de katholieke kerk de islam helpen?
In navolging van bisschop van Rome heeft de kardinaal der Belgen een duidelijke opvatting over het vraagstuk van onze tijd, de islam: hij denkt niet dat de islam daarbij zal vervallen in de oude kwalen van de kerk, en de vrijheden van anderen zal beperken.

‘We zullen de islam daarbij helpen. We hebben als katholieke kerk ook tijd nodig gehad om ons aan te passen. Er is maar één mogelijkheid voor de islam in het Westen: dat is het pluralisme onderschrijven.’

Het christendom van de kardinaal verlangt naar een religieuze vereniging, of een stichting met alle andere religies waarin vooral de sterke broeders, de islamisten, de Europeanen het religieuze besef zouden bijbrengen.

Straks treden ook priesters de volheid van de islam binnen
Er zijn al christenen in Europa, die zich tot de islam hebben bekeerd. Ze vinden niks in de leegte van de christelijke kerken. De lege kerken worden soms omgevormd tot moskeeën. Het zou mij niet verbazen wanneer ook de lege priesters van het christendom, de mannen die geen overtuigend verhaal hebben, de volheid van de islam binnentreden.

Als christus en de christelijke eschatologie kunnen samenvloeien met de islam (de afronding van alle monotheïstische religies), betekent dit logischerwijs de capitulatie van het christelijke geloof aan de islam.

Als de waarheid van het christendom door de kerk zelf wordt gerelativeerd, zullen zij door ‘de absolute en alomvattende waarheid’ van de islam worden geabsorbeerd. De waarheid is hier letterlijk krachtig, nee gewelddadig.

Maar het evangelie is onverenigbaar met de islam!
Nogmaals: het corpus mysticum, en ook het hele evangelie, is onverenigbaar met de islam.

De dhimmi-constructie is niets anders dan een afgebakende sterfhuisconstructie voor het christendom. De vervallen kerk mag volgens deze constructie niet worden hersteld. De profetologie van de islam sluit zich af van alle heiligen, behalve Mohammed. Dat is de absolute claim van de islam.

Een volk dat nog in zichzelf gelooft, heeft ook nog zijn eigen god, aldus Nietzsche. Dat is wat de kardinaal der Belgen niet heeft: een eigen, echte God.