Gertjan van Schoonhoven Premium Corner

Beschavingsoffensief in voetbal: het gevaar van het verplichte statement

10 november 2022Leestijd: 5 minuten

OneLove, OneMening? Liever niet. Over het beschavingsoffensief in het betaald voetbal waarin Nederland wereldwijd vooroploopt.

Bij beschavingsoffensieven denk je al snel aan langdurige sociale processen uit het verleden, niet zozeer in het heden. Met mes en vork eten, vrouwen niet schaken maar netjes ten huwelijk vragen, je behoefte niet op de trappen van het kasteel doen, maar ergens achter een deur, je wassen: dat zijn dingen die de mensheid in de loop der eeuwen heeft moeten leren. De elite gaf het goede voorbeeld, waarna het beschaafde gedrag langzaam doorsijpelde naar het grauw.

Toch zijn beschavingsoffensieven wel degelijk ook van deze tijd. Wie naar een wedstrijd in het professionele voetbal gaat – om maar wat te noemen – zit elke week in de frontlinie van zo’n beschavingsoffensief. Geen vuurwerk afsteken! Niet roken op de tribune! Geen bier gooien naar de tegenstander! Geen kwetsende spreekkoren! En als je meereist naar het buitenland: geen monumentale fonteinen kapot slaan!

Naar het voetbal gaan, is opgevoed worden. Elke keer weer. Gewenst gedrag moet ongewenst gedrag vervangen: een beschavingsoffensief dus. Als het kan met de vermanende woorden van de stadionspeaker, als het moet met boetes, stadionverboden en klappen van de ME. Makkelijk is het niet, zo’n offensief, en snel gaat het evenmin. Al was het maar omdat het voetbal juist een uitlaatklep is voor sociaal ongewenst gedrag.

Beschavingsoffensief in het voetbal gaande

Er is zelfs een beschavingsoffensief in het voetbal gaande waarin Nederland wereldwijd vooroploopt. Meer een moreel offensief dan een gedragsoffensief. Maar toch: opnieuw een echt beschavings­offensief. Afgaand op de informatie op de website van de Koninklijke Nederlandse Voetbalbond (KNVB) is de campagne OneLove – waarmee ook het WK in Qatar de komende weken kennismaakt – een Nederlandse vinding. Eentje die inmiddels de status heeft van moreel exportproduct. De abortusboot, maar dan met een bal.

OneLove is een campagne ‘voor verbinding’ in het voetbal, ‘en dus tegen elke vorm van discriminatie’, aldus de KNVB. (‘En dus.’ In dit soort opgewekt marketingproza is er causaal nooit een wolkje aan de lucht.) Twee jaar geleden, in september 2020, is die campagne in Nederland begonnen als onderdeel van een veel breder beschavingsoffensief tegen racisme en discriminatie in het voetbal. ‘OneLove, voetbal verbindt.’ Drie jaar gaat de campagne in totaal duren.

Inmiddels heeft dit Nederlandse beschavingsoffensief het buitenland bereikt. Op het komende WK in Qatar – dat 20 november begint – speelt niet alleen de aanvoerder van het Nederlands elftal met de OneLove-aanvoerdersband om de bovenarm, maar ook die van zeven andere landenteams: Denemarken, Engeland, Wales, België, Frankrijk, Duitsland en Zwitserland. De kleuren van het OneLove-logo staan voor ras en afkomst (rood, zwart, groen) en alle genderidentiteiten en seksuele geaardheden (roze, geel, blauw).

Je wordt geacht dit soort initiatieven blind te steunen

Laden…

Word abonnee en lees direct verder

Al vanaf € 9,- per maand leest u onbeperkt alle edities en artikelen van EW. Bekijk onze abonnementen.

Verder lezen?

U hebt momenteel geen geldig abonnement. Wilt u onbeperkt alle artikelen en edities van EW blijven lezen? Bekijk dan onze abonnementen.

Bekijk abonnementen

Er ging iets fout

Uw sessie is verlopen

Wilt u opnieuw

Premium Corner

Ingelogde abonnees van EWmagazine kunnen reageren
Bij het plaatsen van een reactie geldt een aantal voorwaarden. Klik hier voor de voorwaarden.

Reacties die anoniem worden geplaatst of met een overduidelijke schuilnaam zullen door de moderator worden verwijderd, evenals reacties die niets met het onderwerp van het artikel te maken hebben. Dit geldt evenzeer voor racistische of antisemitische reacties. De moderator handelt in opdracht van de hoofdredacteur.