Super Mario megahit op iPhone, maar levert het Nintendo wat op?

16 december 2016Leestijd: 2 minuten
Foto: AFP

Nintendo heeft donderdag voor het eerst een Super Mario-spel uitgebracht voor apparaten van Apple. Het spel staat in 68 landen bovenaan de downloadlijsten, maar veel gebruikers lijken geen geld te willen betalen voor de volledige versie.

Nostalgie op de iPhone en iPad: het klassieke arcadespel Super Mario is beschikbaar op Apple-apparaten. In het spel, dat eerder alleen beschikbaar was voor Nintendo-gebruikers, moet met Mario worden gesprongen, gerend en muntjes worden

Foto: Nintendo

verzameld. Ook andere bekende karakters als Bowser keren terug in het spel.

Veel downloads, relatief weinig opbrengsten
Zoals verwacht is de app een groot succes. Binnen een dag staat het spel in 68 landen bovenaan de downloadlijst. Daarbij werd meer dan miljoen dollar aan inkomsten gegenereerd, schat Mobile Action.

Maar er zijn ook tegenvallers: een demo met vier levels is weliswaar gratis te downloaden, om het gehele spel te spelen, moet tien euro worden neergeteld. Bloomberg meldt dat het spel ‘slechts’ in 14 landen bovenaan de best verdienende apps staat, een teken dat niet iedereen daartoe bereid is. Op sociale media wordt dan ook vooral geklaagd over de hoge prijs van de app.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Nintendo heeft kaskraker hard nodig
Het aandeel van Nintendo op de beurs van Tokio daalde na dat nieuws met meer dan 4 procent in waarde. De release van Super Mario moet juist de redding zijn voor het Japanse bedrijf, dat kampt met financiële problemen. Analisten verwachten dat de app ongeveer 68 miljoen euro in het laatje moet brengen: omdat er eenmalig een geldbedrag moet worden betaald, zijn de maximale inkomsten beperkt.

Nintendo negeerde lange tijd de mobiele markt, maar zette dit jaar grote stappen. Eerder kwam het bedrijf met Pokémon Go, wat in de zomer een ware rage veroorzaakte. Dat spel is een voorbeeld van freemium: het is gratis te spelen, maar om sneller vooruitgang te boeken, kan een gebruiker geld betalen.