Wiebes weer door het stof? Belastingdienst handelde duizenden bezwaren verkeerd af

02 november 2016Leestijd: 2 minuten
Volgens Wiebes is de illegale werkwijze inmiddels weer aangepast - Foto: ANP

Staatssecretaris Eric Wiebes (VVD) van Financiën lijkt opnieuw door het stof te moeten voor praktijken bij de Belastingdienst. De fiscus heeft tienduizenden bezwaren telefonisch afgedaan, terwijl dit wettelijk gezien niet mag.

Dit erkent staatssecretaris Eric Wiebes (VVD) in antwoorden op Kamervragen van CDA-Kamerlid Pieter Omtzigt. Woensdagavond debatteert de Kamer over de kwestie.

Telefonische reactie op schriftelijke bezwaarschriften

De Belastingdienst reageerde sinds 2011 steeds vaker telefonisch op schriftelijk ingediende bezwaarschriften. Bovendien stuurde de Belastingdienst hierbij geen ontvangstbevestiging. Daarnaast stuurde de fiscus ook geen schriftelijke bevestiging wanneer gedurende een telefoongesprek bleek dat een belastingplichtige naar aanleiding van het gesprek besloot zijn bezwaar in te trekken.

Het was allemaal in een poging van de Belastingdienst om het voor de belastingplichtige makkelijker te maken, aldus Wiebes. Hij kwam er naar eigen zeggen mee ‘tegemoet aan een wens vanuit de samenleving’.

Illegale praktijk

Het stamt uit beleid van de Belastingdienst om belanghebbenden vroegtijdig in het proces te betrekken, en om ‘onnodige verdere procedures te voorkomen’. De gedachte is dat bij een eenvoudig bezwaarschrift de kwestie dan binnen één telefoongesprek kan worden opgelost. De belanghebbenden ervaren dit contact volgens Wiebes als positief. ‘De (te) formele klacht- en bezwaarprocedure is een van de tien belangrijkste knelpunten in de dienstverlening van de overheid,’ aldus Wiebes.

Toch is het een illegale praktijk. Het telefonisch afhandelen van bezwaren druist in tegen de Algemene wet bestuursrecht (Awb), die zegt dat een mondelinge intrekking alleen kan bij het officieel horen. Een telefonisch gesprek telt niet als horen, volgens de Awb.

De werkwijze is inmiddels weer aangepast, schrijft Wiebes, maar werd al sinds 2011 toegepast. De Belastingdienst heeft bovendien niet bijgehouden hoe vaak. Wel zijn er cijfers voor 2015 en 2016: het bleek dat vorig jaar in 15.460 gevallen een bezwaar telefonisch werd ingetrokken, en dit jaar in 12.914 gevallen.