Uber maakt miljard euro verlies, maar maalt er niet om

25 augustus 2016Leestijd: 2 minuten
Foto: EPA

De taxi-app Uber heeft in de eerste helft van 2016 een brutoverlies van 1,2 miljard dollar (1,06 miljard euro) geleden. Een groot probleem hoeft dat niet te zijn: het bedrijf heeft nog miljarden op de bank staan.

Financieel topman Gautam Gupta maakte tijdens een bijeenkomst met investeerders de nieuwste cijfers bekend. In het tweede kwartaal noteerde de taxiservice een verlies van 750 miljoen dollar. In het eerste kwartaal leed Uber ook al 520 miljoen dollar verlies. Dat zijn wel bedragen voor aftrek van rente, belastingen en afschrijvingen.

Veel meer klanten, niet winstgevend
Het bedrijf was in het eerste kwartaal nog voor het eerst winstgevend in Amerika, waar het 84 procent van de markt in handen heeft, maar in het tweede kwartaal leed Uber ook daar verlies: 110 miljoen dollar. Grootste kostenpost was het betalen van de taxichauffeurs.

Toch is er ook goed nieuws. Zo nam het aantal boekingen sterk toe. Er werden in 67 landen, waaronder Nederland, ritjes gemaakt ten waarde van vijf miljard dollar. De omzet nam toe met 18 procent ten opzichte van het kwartaal ervoor.

Al meer dan vier miljard verlies voor Uber
De cijfers komen niet als een verrassing, want Uber lijdt kwartaal na kwartaal grote verliezen. In de zeven jaar dat het bedrijf bestaat is zeker vier miljard dollar verdwenen. Dat komt door de strategie van het technologiebedrijf: eerst zo snel mogelijk uitbreiden over de hele wereld, dan pas denken aan winst.

‘Er zijn weinig technologiebedrijven die zoveel geld, zo snel kunnen verliezen,’ zegt econoom Aswath Damodaran tegen persbureau Bloomberg. ‘Maar het is ook ongezien voor een privaat bedrijf om zoveel kapitaal op te halen.’ Om precies te zijn: Uber haalde tot nu toe bijna dertien miljard dollar op bij investeerders, ruim voldoende om de geleden verliezen op te vangen.

De recente terugtrekking uit China werd gezien als een verrassing, maar moet ervoor zorgen dat de verliezen in de komende kwartalen worden gedrukt. Ook kan het een opstap betekenen naar een beursgang, waarmee Uber nog meer geld voor investeringen zou willen vrijmaken.