‘Vijandig milieu’ draait Europees bedrijf de nek om in China

07 juni 2016Leestijd: 2 minuten
Vooral Chinese bedrijven hebben baat bij groeiende middenklasse Foto: EPA

In het westen groeit al langere tijd de angst dat de zwakkere economische groei in China een groot effect op de Europese economie zal hebben. Nu blijkt ook nog dat het steeds moeilijker wordt voor Europese bedrijven om goed zaken te doen in het land.

2015-10-29 05:35:14 HANGZHOU - Koning Willem-Alexander samen met oprichter Jack Ma van Alibaba tijdens een bezoek aan de campus van webwinkel Alibaba op de vijfde en laatste dag van het staatsbezoek aan China. ANP ROYAL IMAGES KOEN VAN WEELWat betekent de komst van Alibaba voor Nederland?

‘De Chinezen maken het Europese bedrijven erg lastig en zorgen ervoor dat Chinese bedrijven altijd in het voordeel zijn,’ blijkt uit het rapport van de Europese Kamer van Koophandel (EKvK). Een groeiend aantal organisaties vindt dat het steeds lastiger wordt zaken te doen in China.

Vijandig

Een ruime meerderheid van de bedrijven die werden onderzocht door de EKvK gaf aan dat zij zich vroeger meer welkom voelden in China. En volgens de meeste bazen wordt het steeds moeilijker om zaken te doen in China. Omdat het westerse bedrijven moeilijk wordt gemaakt in China, wil minder dan de helft van de ondervraagde bedrijven de Chinese divisies uitbreiden. Drie jaar geleden wilden ze dat nog bijna allemaal: 86 procent was toen van plan flink te investeren.

Die ‘vijandige cultuur’ in het Chinese zakenleven is dus slecht voor zowel Europese bedrijven als investeringen in China. Waarom zorgt het land dan voor zo’n ‘vijandig milieu’? Het heeft veel te maken met het feit dat de Chinezen zich nu veel meer focussen op de dienstensector en op de consument. In het verleden exporteerde China vooral, en werd de economie vooral aangedreven door de industriële sector.

Profiteren

2744551-3Tragere Chinese groei levert risico’s op voor rest van wereld

Nu maken Chinese bedrijven dankbaar gebruik van de groeiende middenklasse, en daarmee de forse consumentenmarkt. China wil vooral dat die middenklasse winkelt bij Chinese bedrijven. Vooral techreuzen als Huawei en Alibaba hebben daar baat bij.

Hoewel Europese bedrijven nog steeds hopen te kunnen profiteren van de groeiende consumentenmarkt in China, wordt het hen niet makkelijk gemaakt.