Wat betekent de komst van Alibaba voor Nederlandse ondernemers?

11 mei 2016Leestijd: 2 minuten
Koning Willem-Alexander in gesprek met Alibaba-oprichter Jack Ma tijdens een staatsbezoek aan China Foto: ANP

Alibaba opent een kantoor in Amsterdam. Het Chinese internetbedrijf wil producten uit de Benelux verkopen aan de enorme consumentenmarkt in China.

De enorme webwinkel hoopt met het Nederlandse kantoor vooral zuivelproducten, chocolade en alcoholische dranken te exporteren naar China. Het is onbekend of Alibaba ook meer Chinese producten wil importeren naar de Nederlandse markt.

Toegang

De internetreus opende eerder kantoren in Italië, Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. Dat Alibaba nu naar Nederland komt is vooral goed nieuws voor het midden- en kleinbedrijf (MKB) in de Benelux, die hun producten via de webwinkel kunnen aanbieden. Voorheen hadden vrijwel uitsluitend multinationals toegang tot de Chinese consumentenmarkt, nu kunnen ook kleinere winkels en fabrieken profiteren van de groeiende middenklasse in China.

Alibaba in Nederland2015-10-29 04:25:53 HANGZHOU - Exterieur van de campus van wegwinkel Alibaba tijdens het bezoek van koning Willem-Alexander op de vijfde en laatste dag van het staatsbezoek aan China. ANP ROYAL IMAGES KOEN VAN WEEL
Alibaba boekte een omzet van 24.2 miljard Chinese yuan (3.2 miljard euro) in het laatste kwartaal van 2015. Het kantoor in Nederland zal worden geleid door de Britse oud-Blokkertopman Roland Palmer en is voorlopig de laatste uitbreiding, zegt het concern.

Volgens Alibaba telt de consumentenmarkt in China zo’n 400 miljoen volwassenen. De groeiende middenstand zal naar schatting in 2016 uitgroeien tot 500 miljoen. De verkoop van producten via internet groeide in 2015 meer dan 40 procent, volgens onderzoeksbureau eMarketer. Vorig jaar werd meer dan een derde van de internationale internetomzet in China gedraaid.

De economische groei in China is wel sterk afgenomen de afgelopen maanden. In 2015 groeide het bruto nationaal product ‘maar’ 6.9 procent, het laagste groeipercentage in 25 jaar. Toch is die groei alsnog behoorlijk en wordt de middenklasse steeds groter.

Grote vraag

En volgens Alibaba kan de Nederlandse economie daarvan profiteren. ‘In China is mede door de economische groei een grote vraag naar producten uit Nederland en België die bekendstaan om de hoge kwaliteits- en veiligheidsnormen,’ zegt een woordvoerder van Alibaba.

Naast zuivel en chocolade zijn Chinezen ook enthousiast over Nederlandse bloemen, consumenten- en huishoudelektronica, speelgoed en babyproducten. Alibaba bood vorig jaar zelf al een groot aantal Nederlandse producten aan op zijn website, en merkte toen dat de goederen razend populair zijn.