Interview: Hoffman over het Weinstein-schandaal

13 oktober 2017Leestijd: 4 minuten
France Cannes Film Festival 2017. Bron: ANP

De bekende acteur Dustin Hoffman speelt in een nieuwe Netflix-film en spreekt over seksuele intimidatie: ‘Ik denk niet dat het alleen in Hollywood een probleem is.’

Luister hier naar de podcast Inside Hollywood.

Dustin Hoffman has been around the block. Die uitdrukking, over iemand die al heel wat heeft meegemaakt, past de 80-jarige acteur perfect. Tijdens een ontmoeting in het Four Seasons Hotel in Beverly Hills, om te praten over zijn nieuwe Netflix-film The Meyerowitz Stories, reageert hij met herinneringen en anekdotes. De namen die hij noemt, gaan decennia terug: Federico Fellini, Marlene Dietrich en Gene Hackman passeren de revue als Hoffman denkt aan zijn verleden in Hollywood. Hij bewonderde hun films, hun schoonheid (Dietrich), realisme (Hackman) en dramatische melancholie (Fellini, met wie hij in de jaren tachtig eens dineerde).

De ooit explosieve, maar tegenwoordig milde acteur brak in 1967 door als jonge kerel met een oudere liefde in The Graduate. In het Woody Allen-achtige sage The Meyerowitz Stories speelt hij nu een gefrustreerde pater familias en gevallen kunstenaar, Harold. In de tussentijd was hij te zien in tientallen films, waaronder Tootsie en Rainman.

Inside HollywoodDiederik van Hoogstraten (1969) is lid van de Hollywood Foreign Press Association in Hollywood en stemt voor de Golden Globes. Hij bespreekt op deze plek elke week nieuwe films en series.

Diederik van Hoogstraten en Dustin Hoffman

Seks in ruil voor roem

Ook wanneer we Hoffman vragen naar het schandaal rond filmproducent Harvey Weinstein springt zijn geheugen een halve eeuw terug. Met de rel rond Weinstein is een beerput opengegaan: tal van verhalen komen naar buiten over de seksuele intimidatie en misbruik van actrices. Weinstein verwachtte massages en seks in ruil voor filmrollen en connecties, hij zou actrices hebben aangerand en zelfs verkracht. Hoffman schudt zijn hoofd.

God knows dat de casting couch vijftig jaar geleden, toen ik begon, ook al bestond,’ zegt hij over de ‘castingbank’: de symbolische plek waar machtige mannen jonge actrices aanranden in ruil voor acteerwerk en een glamoureus Holywoodbestaan. ‘Het gebeurde veel bij Schwab’s, dat bekende Hollywood-restaurant. Meisjes ontmoetten er de promisers: kerels met macht die beloften maakten en zich misdroegen. ‘Het is belangrijk dat er aandacht voor is. Dit fenomeen bestaat sinds onze business bestaat. En ik denk niet dat het alleen in de Hollywood-wereld een probleem is.’

Sprakeloze mannen

De klein gebouwde Hoffman oogt nog kwiek. Door subtiele plastische chirurgie en een actief buitenleven heeft hij een relatief rimpelloos, gebruind gezicht. Halverwege de ontmoeting doet hij wel zijn gehoorapparaat in. ‘Dat maakt alles beter,’ legt hij uit. ‘Herhaal de vraag.’

De vraag was waarom zo weinig mannen zich uitspreken over het wijd verbreide probleem in Hollywood. Vrouwen komen nu naar voren met ervaringen en steunbetuigingen voor slachtoffers, maar van mannen die Weinstein goed kennen, zoals de acteurs Ben Affleck en Matt Damon, horen we slechts gemompel van ‘ik had geen idee’. In een opinie-artikel over ‘het gebruik van macht om vrouwen te bezitten en ze het zwijgen op te leggen’ stelt de actrice Lena Dunham de vraag zo: ‘Vanwaar deze oorverdovende stilte, met name van de mannen in onze branche?’

‘Goeie vraag,’ peinst Hoffman. ‘Ik denk dat we allemaal ons hachje beschermen.’ Hoffman komt dan met een soort definitie van iemand die zich wél durft uit te spreken. ‘Een held is iemand die zijn werk riskeert omdat hij ergens in gelooft, die bereid is offers te brengen. Als je potentieel iets moet opofferen, dán moet je je stem verheffen. En dat gebeurt niet. We zijn allemaal hypocriet.’

Illustratie? Hoffman herinnert zich een gala met toenmalig president Bill Clinton en een aantal Hollywood-bazen. Clinton waarschuwde tegen vuurwapengeweld in films, omdat het voor kansarme kinderen uit achtergestelde wijken geen entertainment is, maar de werkelijkheid. ‘Pas op, Hollywood, neem verantwoordelijkheid,’ zei Clinton. ‘Al die studiobazen braaf klappen,’ zegt Hoffman. ‘Ik draai me om naar mijn vrouw en zeg: nu applaudisseren en straks gewoon weer ja zeggen tegen filmprojecten vol met schietwapens als er geld mee kan worden verdiend.’

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

The Meyerowitz Stories (New and Selected)

Nog even over zijn nieuwe film, geregisseerd door de hyper-intellectuele Noah Baumbach, bekend van The Squid and the Whale en Greenberg. In die laatste zagen we Ben Stiller – net als in deze film, waarin hij naast komiek Adam Sandler staat. Hoffman speelt hun beider vader, pratend als Woody Allen-op-steroïden.

In het scenario van Baumbach was elk woord, elke komma en elke stilte uitgeschreven. Voor improvisatie geen plek. Het was 176 pagina’s lang, waar een normaal script voor een film van bijna twee uur zo’n 110 bladzijden is. ‘Alles was georkestreerd,’ zegt Hoffman. ‘Er zat muziek in, het had een stijl. We moesten elke instructie volgen. Ik had nooit zoiets gedaan. Sinds The Graduate heb ik niet zo intensief aan een film gewerkt.

De film ‘The Meyerowitz Stories (New and Selected)’ is vanaf vrijdag op Netflix te bekijken.

Wilt u wekelijks het laatste nieuws over Amerika ontvangen? Meld u dan aan voor onze nieuwsbrief van American Dreamers!