Bram Hahn Premium Corner

Weer gedoe rond overbodig voedsellogo

09 april 2019Leestijd: 2 minuten

Welk voedsellogo er ook uit de bus komt, het zal altijd een slap compromis zijn waarmee de consument weinig opschiet, schrijft Bram Hahn.

Supermarkten, voedselproducenten, de overheid, en consumentenorganisaties overleggen al tijden over de introductie van een nieuw voedsellogo. Nu en dan probeert een van die partijen een doorbraak te forceren door openlijk te pleiten voor een van de mogelijke varianten. Zo deed Coca-Cola in februari een poging het voedselstoplicht naar Brits voorbeeld erdoor te drukken.

Nu is het de Consumentenbond die het getalm beu is en openlijk pleit voor de Nutri-Score. Dat is een logo waarvoor Frankrijk, België en Spanje al hebben gekozen. Ook de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) steunt het logo. De Nutri-Score is een schaal die loopt van E (rood) naar A (groen). Hoe groener hoe beter, is de boodschap. Het lijkt qua vormgeving erg op het energielabel, dus het zal door de meeste consumenten ook op die manier worden begrepen.

Maar dat het vertrouwd en simpel oogt, maakt het nog niet ideaal.

Laden…

Word abonnee en lees direct verder

Al vanaf € 9,- per maand leest u onbeperkt alle edities en artikelen van EW. Bekijk onze abonnementen.

Verder lezen?

U hebt momenteel geen geldig abonnement. Wilt u onbeperkt alle artikelen en edities van EW blijven lezen? Bekijk dan onze abonnementen.

Bekijk abonnementen

Er ging iets fout

Uw sessie is verlopen

Wilt u opnieuw

Premium Corner

Ingelogde abonnees van EWmagazine kunnen reageren
Bij het plaatsen van een reactie geldt een aantal voorwaarden. Klik hier voor de voorwaarden.

Reacties die anoniem worden geplaatst of met een overduidelijke schuilnaam zullen door de moderator worden verwijderd, evenals reacties die niets met het onderwerp van het artikel te maken hebben. Dit geldt evenzeer voor racistische of antisemitische reacties. De moderator handelt in opdracht van de hoofdredacteur.