Sinds het Vinkje werd afgeschaft, steggelen voedingsproducenten, supermarkten, belangenorganisaties en overheid over een nieuw voedselkeurmerk. Overbodige betutteling, die ook nog eens averechts werkt, schrijft Bram Hahn.
Er waren eens twee vinkjes, een blauwe en een groene. Twee keurmerken die in 2006 werden ingevoerd om consumenten te attenderen op gezonde voeding. Er was een groen vinkje voor gezond eten uit de Schijf van Vijf en een blauw vinkje voor de minst slechte variant van een ongezond product, bijvoorbeeld mayonaise met wat minder vet.
Een ander dieet lost wereldproblemen niet op, schreef Bram Hahn
Het werd een flop en in 2016 werd besloten de vinkjes te schrappen. Maar ja, wat dan?
Alle betrokken partijen – van Unilever tot Voedingscentrum – gingen weer in overleg over een alternatief systeem, maar ze komen er maar niet uit. In enkele andere landen is inmiddels wel een systeem ingevoerd, zoals een voedselstoplicht in het Verenigd Koninkrijk en in Frankrijk de zogeheten Nutri-Score. Maar Coca-Cola is het wachten zat en wil nu zijn eigen variant doordrukken, een stoplicht dat aanduidt dat cola supergoed scoort op vet en zout en alleen qua suiker op rood springt.
Laden…
Word abonnee en lees direct verder
Al vanaf € 9,40 per maand leest u onbeperkt alle edities en artikelen van EW. Bekijk onze abonnementen.
Bent u abonnee en hebt u al een account?
Log dan hier in
Verder lezen?
U hebt momenteel geen geldig abonnement. Wilt u onbeperkt alle artikelen en edities van EW blijven lezen? Bekijk dan onze abonnementen.
Ingelogde abonnees van EWmagazine kunnen reageren
Bij het plaatsen van een reactie geldt een aantal voorwaarden. Klik hier voor de voorwaarden.
Reacties die anoniem worden geplaatst of met een overduidelijke schuilnaam zullen door de moderator worden verwijderd, evenals reacties die niets met het onderwerp van het artikel te maken hebben. Dit geldt evenzeer voor racistische of antisemitische reacties. De moderator handelt in opdracht van de hoofdredacteur.