Premium Lock Het beste keurmerk is geen keurmerk

04 februari 2019Leestijd: 2 minuten
Frisdrank in de supermarkt

Sinds het Vinkje werd afgeschaft, steggelen voedingsproducenten, supermarkten, belangenorganisaties en overheid over een nieuw voedselkeurmerk. Overbodige betutteling, die ook nog eens averechts werkt, schrijft Bram Hahn.

Er waren eens twee vinkjes, een blauwe en een groene. Twee keurmerken die in 2006 werden ingevoerd om consumenten te attenderen op gezonde voeding. Er was een groen vinkje voor gezond eten uit de Schijf van Vijf en een blauw vinkje voor de minst slechte variant van een ongezond product, bijvoorbeeld mayonaise met wat minder vet.

Het werd een flop en in 2016 werd besloten de vinkjes te schrappen. Maar ja, wat dan?

Alle betrokken partijen – van Unilever tot Voedingscentrum – gingen weer in overleg over een alternatief systeem, maar ze komen er maar niet uit. In enkele andere landen is inmiddels wel een systeem ingevoerd, zoals een voedselstoplicht in het Verenigd Koninkrijk en in Frankrijk de zogeheten Nutri-Score. Maar Coca-Cola is het wachten zat en wil nu zijn eigen variant doordrukken, een stoplicht dat aanduidt dat cola supergoed scoort op vet en zout en alleen qua suiker op rood springt.

Premium Lock

Laden…

Premium Lock

Word abonnee en lees direct verder

Al vanaf €15 per maand leest u onbeperkt alle edities en artikelen van EW. Bekijk onze abonnementen.

  • Bent u al abonnee, maar heeft u nog geen account? Maak die dan hier aan. Extra uitleg vindt u hier.

 

Premium Lock

Verder lezen?

U bent momenteel niet ingelogd of u hebt geen geldig abonnement.

Wilt u onbeperkt alle artikelen en edities van EW blijven lezen?

Bekijk abonnementen

Premium Lock

Er ging iets fout

Premium Lock

Uw sessie is verlopen

Wilt u opnieuw