Dit is staatssecretaris Dekker van plan met de publieke omroep

13 oktober 2014Leestijd: 2 minuten
'ANP'

De Publieke Omroep moet flink op de schop: de zenders moeten zich meer onderscheiden van de commerciële zenders. Meer informatie, educatie en cultuur in plaats van entertainment.

In de Tweede Kamer wordt de Mediabegroting van 2015 behandeld. Onderwerp van debat zijn de hervormingsplannen van de publieke omroep die staatssecretaris Sander Dekker (Media, VVD) voor ogen heeft.

De plannen moeten voor 1 januari 2016 zijn uitgevoerd. Dit zijn de belangrijkste veranderingen.

1. Producenten

Dekker geeft de beste en creatiefste producenten direct toegang tot het bestel om vernieuwende programma’s te maken. Het gaat dan om programma’s die het publiek nergens anders kan vinden.

Om de toekomst van de publieke omroep te garanderen, moet het bestel ‘onderscheidender, innovatiever en slagvaardiger’.

2. Amusement

De vele amusementsprogramma’s bij de publieke omroep zijn veel commerciële zenders een doorn in het oog. Programma’s als Ranking the stars en kijkcijferhit Boer zoekt vrouw zouden ook door zenders als RTL 4 of SBS 6 kunnen worden gemaakt.

Daarom vindt Dekker dat de overlap met de commerciële zenders moet worden beperkt. De publieke omroep krijgt de wettelijke taak om te informeren, bij te dragen aan educatie en het maken van programma’s die ‘raken aan onze culturele identiteit’. Voor elk programma moet duidelijk zijn waarom er belastinggeld in is gestoken.

3. Monopolie

Dekker wil het monopolie van de huidige omroepen doorbreken. Zij zijn niet langer ‘de poortwachters van Hilversum’. ‘Creatieve jonge makers, maar ook maatschappelijke en culturele instellingen krijgen rechtstreeks toegang tot de publieke omroep.’

Volgens de staatssecretaris kunnen deze nieuwe programmamakers ‘betere, veelzijdige en meer vernieuwende programma’s’ maken. Van het totale budget voor de publieke omroep is 50 procent voor deze nieuwe ontwikkelaars.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

4. Slagkracht

De Nederlandse Publieke Omroep (NPO) krijgt meer zeggenschap. Het is niet langer elke omroep voor zichzelf, maar een gezamenlijke NPO. Sommige taken van de acht losse omroepen zullen worden overgedragen aan de NPO, die een gezamenlijke koers zal bepalen.

5. Efficiënt

Hoewel de regionale omroep volgens Dekker nog steeds belangrijk is, kampen deze zenders met een sterk verouderd publiek. Dekker wil de functie van de regionale omroep veiligstellen, door deze efficiënter te organiseren.

‘Daarbij valt te denken aan samenwerking tussen de ondersteunende afdelingen van de regionale omroepen, zoals salarisadministraties maar bijvoorbeeld ook gezamenlijke investeringen in techniek.’