Regisseur Premium Corner

Paul van Ewijk: ‘Vrolijkheid is belangrijk’

10 januari 2023Leestijd: 4 minuten

In een lastige tijd voor het theater blijft Paul van Ewijk enthousiast musicals regisseren. Zoals het geslaagde The Prom.

Het was zeker een risico dat Ruud de Graaf en Hans Cornelissen namen. De producenten besloten voor de Nederlandse versie van de Broadway-productie The Prom de hoofdrol te gunnen aan Pia Douwes. Een gelouterde musicalster, die evenwel drie jaar lang haar stem kwijt was.

Douwes speelde in 2004 al eens een hoofdrol op Broadway: Het geheim van musical-oase Broadway

De gok pakte goed uit. In de over de hele linie positieve recensies van de voorstelling ging terecht veel lof uit naar de herrezen Douwes. Met de allure van weleer gaf ze gestalte aan de uitgerangeerde narcistische diva die haar gedeukte imago wil opvijzelen door met een hoop fanfare een lesbische scholiere te hulp te schieten en uiteindelijk – uiteraard – toch sympathieke trekken blijkt te hebben.

‘Het was een cadeautje om met Pia te mogen samenwerken,’ zegt regisseur Paul van Ewijk (57). ‘Vanwege haar kwaliteiten natuurlijk, maar ook vanwege haar bescheidenheid en enorme inzet. Als ik voor een repetitie ’s ochtends vroeg in de studio verscheen, was zij bijvoorbeeld al bezig met het opbouwen van het decor. Nergens voor nodig, maar dat vond ze gewoon lekker.’

Regisseur Paul van Ewijk. Foto: Frans van Zijst/ANP

The Prom bewaart knap balans tussen ernst en humor

Zeker voor een uitgesproken aanhanger van het harmoniemodel als Van Ewijk weegt een prettige omgang met de cast zwaar. Bij repetities, zo vertelt hij, draait het om drie v’s. Acteurs moeten geloven in zijn visie en hem vertrouwen. ‘En vrolijkheid is belangrijk. Als je met elkaar kunt lachen, weet ik uit ervaring, raak je ontspannen en presteer je beter.’

Mede omdat de regisseur een evenwicht wist te bewaren tussen ernst en humor, werd The Prom een geslaagde voorstelling die al bij de première stond als een huis dat geen verbouwing meer behoefde. Maar dit garandeert geen uitverkochte zalen. Het theaterbezoek is nog lang niet terug op het niveau van voor corona. Het potentiële publiek heeft geleerd zich thuis te vermaken. Bijvoorbeeld door naar de filmversie van The Prom met Meryl Streep op Netflix te kijken. Bovendien was de glorietijd van de Nederlandse musical, met Joop van den Ende als grote gangmaker, al eerder voorbij.

‘Er is een zekere verzadiging opgetreden,’ constateert Van Ewijk. ‘Mensen zijn selectiever geworden. Dat snap ik wel. Kaartjes voor musicals zijn relatief duur. Voor een avondje uit met het gezin ben je een flink bedrag kwijt. En dat kun je maar één keer uitgeven. Een productie met een niet zo grote naamsbekendheid als The Prom heeft dan een nadeel. Dit voorjaar brengen De Graaf en Cornelissen Les Misérables weer eens op de planken. De voorverkoop daarvoor loopt uitstekend. Het publiek weet wat het kan verwachten.’

Uw cookieinstellingen laten het tonen van deze content niet toe. De volgende cookies zijn nodig: marketing. Wijzig uw instellingen om deze content te zien.

Van Ewijk regisseerde tal van klassiekers

Laden…

Word abonnee en lees direct verder

Al vanaf € 9,- per maand leest u onbeperkt alle edities en artikelen van EW. Bekijk onze abonnementen.

Verder lezen?

U hebt momenteel geen geldig abonnement. Wilt u onbeperkt alle artikelen en edities van EW blijven lezen? Bekijk dan onze abonnementen.

Bekijk abonnementen

Er ging iets fout

Uw sessie is verlopen

Wilt u opnieuw

Premium Corner

Ingelogde abonnees van EWmagazine kunnen reageren
Bij het plaatsen van een reactie geldt een aantal voorwaarden. Klik hier voor de voorwaarden.

Reacties die anoniem worden geplaatst of met een overduidelijke schuilnaam zullen door de moderator worden verwijderd, evenals reacties die niets met het onderwerp van het artikel te maken hebben. Dit geldt evenzeer voor racistische of antisemitische reacties. De moderator handelt in opdracht van de hoofdredacteur.