Die Duitse tol komt er: dit moet u weten over omstreden heffing

17 december 2014Leestijd: 3 minuten

De Duitse tolplannen van minister Alexander Dobrindt zijn definitief goedgekeurd. Het kabinet tussen de christendemocraten en de sociaaldemocraten is het erover eens dat er vanaf 2016 moet worden betaald voor het gebruik van de Autobahn.

Althans, de buitenlandse autobestuurder moet in de buidel tasten. Duitse weggebruikers dienen ook de zogenoemde PKW-Maut te betalen, maar merken daar feitelijk niets van: ze worden vrijgesteld door een verlaging van de wegenbelasting.

Veel Nederlandse vakantiegangers die op doorreis naar Zwitserland, Oostenrijk en Italië zijn, zullen met deze tolheffing te maken krijgen.

Wat vinden de buurlanden van deze maatregel?

Het plan leidde de afgelopen tijd tot flinke kritiek buiten Duitsland. Uit Brussel bijvoorbeeld: de tolplannen zouden een indirecte vorm van discriminatie zijn, omdat Duitsers worden gecompenseerd, schreef de nieuwe eurocommissaris Violeta Bulc (Slovenië, Transport) aan Berlijn.

Wetgeving van de Europese Unie schrijft voor dat er niet mag worden gediscrimineerd naar nationaliteit, en dat dus ook Duitse automobilisten tol zullen moeten betalen.

Maar ook uit buurlanden als Nederland en Oostenrijk klonk felle kritiek. De ANWB voerde de afgelopen tijd campagne tegen de heffing.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Minister Melanie Schultz van Haegen (VVD, Verkeer) liet de Duitsers weten dat Nederland ‘ontstemd‘ is.

Hoeveel gaat een tolvignet eigenlijk kosten?

Voor korte bezoeken kunt u als automobilist voor 10 euro een tolkaart voor tien dagen kopen, of voor 22 euro een twee maandenkaart. Een pas voor een jaar kost maximaal 130 euro, afhankelijk van de grootte en uitstoot van het voertuig. Is de auto bijvoorbeeld ‘schoner’, dan betaalt u minder. Nederlanders betalen alleen voor het gebruik van 13.000 kilometer aan Autobahn. Bekijk hier de kosten in het lijstje dat is opgesteld door de Duitse krant Bild.

Voor campers moet ook worden betaald. Motoren, elektrische auto’s, invalidenauto’s en ziekenwagens zijn vrijgesteld van tol. De Duitsers controleren steekproefsgewijs met nummerbordherkenning. Er komt geen sticker, zoals bijvoorbeeld het geval is in Zwitserland. Camera’s boven de snelweg lezen uw nummerplaat en controleren of er wel is betaald.

Is er een manier om de tolheffing te ontlopen?

Buitenlanders worden vrijgesteld van heffing als zij op de Bundesstrasse rijden. Dat zijn de rijkswegen in Duitsland, vergelijkbaar met provinciale wegen in ons land. Zo kunt u via die wegen ‘gratis’ het buurland binnenrijden.

Daarmee komt de Duitse regering tegemoet aan klachten van lokale autoriteiten in de grensstreek, zoals in Noordrijn-Westfalen. Daar werd gevreesd dat de tol als een soort entreegeld voor Nederlandse automobilisten zou gaan werken, wat slecht is voor de economie in de grensregio. En iemand uit Venlo bijvoorbeeld kan zo met een gerust hart zijn of haar boodschappen blijven doen.

Wat gebeurt als u weigert te betalen?

Dat kunt maar beter niet doen. Automobilisten die vergeten tol te betalen voor het gebruik van de Duitse snelwegen kunnen boetes verwachten tot maximaal 260 euro.

Daarbovenop komt dan ook nog de verplichte aanschaf van een jaarpas van maximaal 130 euro. Dat is bij elkaar 390 euro. Maar dan moet u het wel bont hebben gemaakt: het hoogste, maximale boetebedrag is voor hen die zich met regelmaat niet aan de nieuwe regels houden. Een overtreding kost automobilisten in eerste aanleg tot 150 euro extra.