Na New York en Milaan blogt John de Greef nu over de modeweek in Parijs waar de collecties voor winter 2016/17 over de catwalk gaan.
Woensdagochtend was Louis Vuitton de laatste show op het programma in Parijs. Een spannende show vol fragmenten en weerspiegelingen.
‘Holografische’ betovering
De Amerikaanse Vogue-mentrix Anna Wintour kwam kijken voor de andere toeschouwers dinsdagmiddag toegang kregen tot de Iris van Herpen-presentatie. Onder die anderen waren de meest belangrijke vertegenwoordigers van de internationale pers, zoals Vanessa Friedman, de New York Times-modecriticus. De Nederlandse Iris van Herpen wordt momenteel wereldwijd bijzonder gewaardeerd.
![](https://cdn.prod.elseone.nl/uploads/2016/03/2-iris_van_herpen_aw16_0108-720x480.gif)
![](https://cdn.prod.elseone.nl/uploads/2016/03/2-iris_van_herpen_aw16_0025-720x480.gif)
Weerspiegelend en gefragmenteerd
Het schip-achtige gebouw van de Louis Vuitton-fundatie aan de rand van het Bois de Boulogne leek woensdagochtend verdacht veel op een moderne Ark van Noach. De Parijse hemel plensde met kracht neer. En al die dure Louis Vuitton-kleren en -schoenen van de Louis Vuitton-bezoekers gingen onder en verzopen lelijk.
'T schip' van 't @LouisVuitton museum lijkt deze morgen meer op de Ark van Noach. Binnen (droog) een en al reflectie pic.twitter.com/lkrSkUspZj
— john de greef (@johnelsevier) March 9, 2016
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Snel uitgereikte paraplu’s konden niet op tegen de zondvloed. Binnen in de showtent met een in zwart/wit gefragmenteerd patroon op de grond stonden schuine (omvallende?) pilaren van glaspiegeltjes, voor een deel moedwillig gebroken. Een tikje apocalyptische setting, mede door het klamme gevoel aan de natte leden, maar ook vreemd hallucinerend door al die weerspiegelende stukjes.
Fraai gedeconstrueerde @LouisVuitton (met verknipte sjaals die van #Hermès lijken) pic.twitter.com/djjoJH1S8N
— john de greef (@johnelsevier) March 9, 2016
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Nicolas Ghesquière, de creatieve man achter de Louis Vuitton-mode, verhoogde het aangenaam onwerkelijke effect met een collectie die een gedeconstrueerde, maar ook samenhangende indruk maakte. Alsof de schaar in allerlei iconische elementen, ook die van concurrerende modehuizen was gezet.
Sjaals van Hermès, het getailleerde bar-jacket van Dior en allerlei bekende Louis Vuitton-dessins waren eerst verknipt en vervolgens geassembleerd tot een aandachttrekkend en vooral optimistisch nieuw geheel.
Jong, energiek soms opvallend kleurig en ondanks allerlei bekende referenties nieuw. Hallucineren met mode bleek een prima ervaring en een goed besluit van de lange modeweek in Parijs. Nu nog opdrogen.