Kleren voor kunstkenners bij mannenmodeshows in Parijs

16 januari 2014Leestijd: 4 minuten

De eerste dag van de korte mannenmodeweek, waarin ontwerpers in Parijs hun visie geven op de najaarsmode 2014/15 bracht vooral Fashion & Art: veel opmerkelijke ‘kunstkleren’.

Zo werkte ontwerper Raf Simons met kunstenaar Sterling Ruby aan een heerlijk ruige collectie. Met een collage van beelden, vlekken en teksten op kleren die vooral als riant canvas voor een ruwe originaliteit dienden.

En Walter Van Beirendonck ging gestaag door met zijn rijke oeuvre gebaseerd op zijn kunstzinnige kijk op de wereldcultuur in zijn inmiddels bekende, kinderlijk duidelijke, maar o zo volwassen signatuur. De catwalk deed in Parijs de eerste dag van de modeweek vooral dienst als gallery.

Overschrijdend

Niet zeuren dat mode beslist geen kunst is, hooguit een vorm van toegepaste kunst. Dat limiteert maar de modevormgeving en de beeldende kunst. En beide sectoren zijn zo gebaat bij grensoverschrijdende visies.

En heus, uiteindelijk komt het ook best wel goed met representatieve kleren voor in uw kast of aan het lijf. Maar daar ging het niet echt om, deze eerste dag van de modeweek in Parijs.

Onalledaags

Indianenverentooien brengen steevast verontwaardigde Native Americans in actie. Walter Van Beirendonck lijkt me de laatste die uit is op het aantasten van wiens eer of symbolische veer dan ook. Daarbij waren zijn tooien (evenals de oude Duitse legerhelmen in vilt een ontwerp van Stephen Jones) ook nog getooid met Stop Racisme!-kreten bij zijn show.

Verrukkelijk om te zien dat Van Beirendonck zijn wereldwijde fans blijft plezieren met onalledaagse schoonheid. Deze collectie met de titel ‘Crossed Crocodiles Growl‘ toonde veelkleurige regimental-stripes, veel ruches en gedessineerde dekenjassen voor de ware Walter-gek (en dat zijn er meer dan u denkt).

De rood-witte schoenen, enkele bonte sweatshirts en een rozerode parka waren de items voor de artistieke man, die wel speels zijn voorliefde voor Walter wil uitdragen, maar niet te flamboyant door het leven gaat.

Grijze visgraat

Ook de Valentino-collectie bevatte enkele opvallend gedessineerde kleren, zoals jassen in Bauhaus-dessin en bonte strepen en wat al te weelderige bontjassen en wollen overalls. Maar verder gingen er boven de witte sneakers met een brede contrastflap over de wreef of de kloeke zwarte leren stappers met dubbele monkstraps juist veel ingetogen outfits in traditionele materialen als grijze visgraattweed, caramelkleurige camel of donkerblauwe denim.

Wel allemaal over een catwalk bekleed met een patchwork van kleurige kelims. Mooie en vrij makkelijke mannen-mode, maar qua ontwerp geraffineerder dan het op het eerste gezicht leek. Ingetogen was het, maar niet echt sober.

Wel fraai gestroomlijnd en klassiek van vorm was het merendeel van de Valentino-ontwerpen met referenties aan de eindjaren vijftig/beginjaren zestig (afgeronde schouders, smalle broeken) of aan militaire uniformjassen.

Relax

Het winterse vervolg op de eerste officiële Haider Ackermann-mannenmodecollectie voor zomer 2014 was weer een uiterst relaxed showtje met warme wijn in een koude, oude parkeergarage. De parallel met de Ackermann-vrouw (veel robuuste draperieën en sensuele variaties op het motorjack) was ditmaal sterker dan de vorige maal.

Er liepen ook wat vrouwen mee in de rustige parade. Met vooral veel weinig opvallende, vrij grauwe kleuren en enkele grafische dessins kleedde Ackermann zijn man afwisselend in enkellange ruime raglanjassen of colberts die de charme van een warme jas kregen. Met hier en daar wat bont, een lange sjaal of een behoorlijk verlaagd kruis werd het effect bestudeerd nonchalant, maar zeker aantrekkelijk.

Heerlijk rauw

Raf Simons is de held en de ontwerper van de Dior-vrouwenmode, daarvoor de man die huize Jil Sander tot de top promoveerde, en de jongen die eigenwijs zijn eigen Raf Simons-mannenmode op het hoogste artistieke niveau wenst te presenteren.

Ditmaal koos hij voor een interessante samenwerking met de kunstenaar Sterling Ruby. Met als resultaat een indrukwekkend speelse collectie vol kunst.

Met stukjes stof half schuin en vrij slordig op kleren geappliqueerd, met bleekwatervlekken die op een Melkweg vol schitterende sterren gingen lijken en met tekstcollages (zaten ook al in de Dior-vrouwenmode voor de aankomende zomer) werd de Raf Simon-collectie een heerlijk rauwe, hoogst interessante verzameling van beelden in de vorm van draagbare kunstjassen en broeken met jasjes.

Conservatoren en kunstkenners zullen deze collectie niet kunnen weerstaan. Terecht!