Prettig geflest door de getrainde neus van een lifestyle-schrijver

18 november 2015Leestijd: 2 minuten
''

YVRA 1958 is de naam van een exclusieve, nieuwe lucht. De initialen en het getal verwijzen naar Yvo van Regteren Altena en zijn geboortejaar. Deze schrijver van lifestyle-stukjes én parfum-gek bottelde nu zijn eigen geur.

YVRA (zo’n lange naam als Yvo van Regteren Altena dwingt wel tot afkorten) schrijft al een kwart eeuw, onder meer voor magazine Quote, over lifestyle en met name nieuws over de onveranderlijk klassieke kant van kleren en klokjes. En over zijn lievelingsonderwerp en over het gebied waarop hij expert is: geuren.

Daarnaast is hij Jort Kelder-kompaan en helpt deze verdwaalde journalist op de achtergrond en schreef samen met hem ook boekjes.

En sinds deze week is YVRA ook verkoper van zijn eigen lucht: YVRA 1958. Dat wil hij graag aan de man, of nog liever echte heren, brengen. Wel in een beschaafde en voorlopig beperkte oplage van een paar duizend stuks.

Niche-geur

YVRA’s trouwe maat Kelder (drie jaar jonger dan Yvo en vele malen brutaler) gebruikte zijn presentatiekwaliteiten om de lancering van YVRA 1958 in het Taiko-restarurant van het Conservatorium-hotel in Amsterdam liefdevol kracht bij te zetten.

Kelder kenschetste YVRA als de man die geen lange lijn kan ontdekken, maar met uitzonderlijk veel passie op de millimeter (‘Wat zeg ik? Op de nanometer’) werkt.

Vooral ieder snufje peperolie of zweempje patchouli van parfums kan op de volle aandacht van YVRA rekenen. Kortom de ideale gek die zijn tijd, geld (overigens vooral van zijn meer vermogende supporters) en zijn kennersneus in een niche-geur steekt.

Taiko-chef Schilo van Coevorden (YVRA heeft beslist goede vrienden) maakte van de geurlancering en geïnspireerd op de diverse YVRA 1958-ingrediënten een onvergetelijk smaakvolle lunch. Verfijnde aandacht alom. En dat verdient de creatie van Van Regteren Altena. Want schrijven over lifestyle is een ding, maar je actief wagen op het pad van creatie vraagt echt lef.

Geintjes

De YVRA 1958-geur is een mooie en goede mix van aanvankelijk frisse en beklijvend zwoele akkoorden en kreeg een prettig luxe verpakking. Decent oranje-getint karton als verwijzing naar het citrus-karakter van de inhoud (aanvankelijk wilde neus YVRA er meer in, maar testpersonen vonden dat té zepig). Plus wat sierstreepjes aan de zijkant, omdat de maker daar nu eenmaal gek op is en niemand hem daarbij tegenhield.

En in de flacon, als geflest geintje, een afbeelding van een dode mug, want iemand uit het testpanel had de associatie met antimugolie en Yvo wilde zo graag de tekst ‘Women die for it, mosquitoes too’ aan de geur kwijt. Overigens staat er aan de binnenzijde van het doosje te lezen dat de geur ver weg gehouden moet worden van kinderen, vooral van verwende kinderen.

Schrijver YVRA kon het ook niet nalaten om extra uitleg te geven in een bijgeleverd foldertje. Dat alles voor € 119,58 (ook daar is duidelijk over nagedacht).