‘Politici luisteren liever naar activisten dan naar echte kenners’

14 mei 2019Leestijd: 3 minuten
Milieuzone in Rotterdam. Foto: ANP.

Milieuzones in grote steden zorgen voor veel verwarring bij automobilisten. Uit onderzoek van De Telegraaf blijkt dat boetes daardoor de pan uit rijzen: sinds 2015 werd in Amsterdam, Rotterdam en Utrecht ruim 11 miljoen euro aan bekeuringen uitgedeeld. Tijd om ermee te stoppen?, vroegen we u.

In de rubriek Reacties op de stelling lichten we een aantal reacties uit. Alleen reacties die onder eigen naam zijn achtergelaten, komen hiervoor in aanmerking.

Bekijk alle reacties op de Stelling van de Dag

Patricia Duijm:

Duidelijk symboolpolitiek, het is inderdaad al bewezen dat juist banden etc. meer uitstoot geven dan de oudere auto’s zelf. Het is pure linkse politiek om klimaatdrammers tegemoed te komen. Waarom staat de politiek niet open voor klimaatcritici? Waarom luisteren zij slechts naar de 97 procent – wat slechts enkele duizenden blijkt te zijn – die beweren dat de mens invloed heeft op klimaat terwijl ruim 30.000 critici wetenschappers het tegendeel bewijzen?

Het is gewoon wederom een plan om de burger geld uit de portemonnee te kloppen en de kassen van zowel gemeenten en de staat te spekken. Waarom is er wel de discussie over klimaat, maar nooit de discussie over overbevolking? En vooral bij het hypocriete links….als ze dan zo nodig aan milieu en klimaat willen denken staat hun welkombeleid daar toch echt lijnrecht tegenover. Meer bevolking is meer bevuiling.

Kim Noorder:

De grootste boosdoener bij fijnstof door verkeer zijn onze eigen overheden, die overal ZOAB neerplempen, geen doorstroming van autoverkeer bevorderen door onzinnige ‘verkeersbeperkende’ of ‘verkeersremmende’ maatregelen en regelgeving, verkeersdrempels, ‘passeersluizen’, onzinnige stoplichtcycli, stoplichtbeïnvloeding door openbaar vervoer en nodeloze omleidingen. Dat is diezelfde overheid die haar bewoners graag in de trein of tram dwingt, in zalige onwetendheid over de krankjorume hoeveelheden fijnstof waaraan reizigers op perrons of tramhaltes worden blootgesteld als hun ‘schone’ openbaar vervoermiddel afremt.

Jan de Bruin:

In Rotterdam is een milieuzone. Aan de ene kant weert Rotterdam oude auto’s als zogenaamd voor schone lucht. Aan de andere kant liggen zeeschepen waarvan sommigen zware stookolie zonder katalysators stoken waarbij die paar oude auto’s niets uitmaakt.
Hiermee is aangetoond dat die milieuzones slechts symboolpolitiek zijn om weer meer geld uit de auto als melkkoe te melken, zodat het beste is deze zones maar af te schaffen.

Hugo van Alst:

Symboolpolitiek! Dit lost helemaal niks op en zorgt alleen maar voor veel regeldruk. Maar politici tegenwoordig luisteren liever naar activisten dan echte kenners, zoals in dit geval de belangenvereniging voor de auto-industrie.

Henk Albarda:

Zoals Hugo van Alst in zijn reactie treffend verwoord: ‘symboolpolitiek’. Deze maatregelen hebben geen enkel effect en zijn uitsluitend door linkse partijen bedacht om een extra inkomstenbron voor de gemeente te creëren.

Vanzelfsprekend doet goed voorbeeld goed volgen, immers, ieder gemeentebestuur is erop gebrand een extra inkomsten bron te creëren met een mooi links populistisch verhaal erbij.

Ik stel het nog erger, politici maken liever misbruik van de kleinste activistengroepjes, die meestal een doel stellen dat de gemeentes veel geld in het laatje brengt.

Ik ben kiezer en lid Forum voor Democratie en blijf dat tenminste 6 jaar op voorwaarde dat FVD grotendeels het huidige partijprogramma blijft uitvoeren. Dat wil ook zeggen op milde manier de huidige klimaat hysterie ‘afremmen’ en rustig het moment afwachten dat we hard op de rem kunnen trappen.

Wilt u ook meepraten over de Stelling van de dag? Neem dan een abonnement op Elsevier Weekblad. U kunt een reactie op de site plaatsen als u abonnee bent.