‘Voer rekeningrijden of kilometerheffing in om fileleed te verzachten’

21 november 2018Leestijd: 1 minuut
File op de A4. Foto: ANP

Files hebben vorig jaar weer meer geld gekost. Dat blijkt uit onderzoek uitgevoerd door onderzoeksbureau Panteia, in opdracht van evofenedex en Transport en Logistiek Nederland (TLN).

Doordat vrachtauto’s door files stilstonden of omreden, leed het bedrijfsleven in 2017 1,3 miljard euro schade. Evofenedex en TLN willen dat de belangrijkste knelpunten daarom versneld worden aangepakt. Op deze kaart zijn de duurste files én suggesties voor oplossingen bijeen gebracht.

En het leed wordt nog erger. Tot 2023 kan het reistijdverlies nog met 35 procent toenemen, zo blijkt uit een rapport dat VVD-minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur eind oktober naar de Tweede Kamer stuurde.

Twee oplossingen liggen voor de hand: het verbreden van wegen rondom de knelpunten óf het invoeren van rekeningrijden of kilometerheffing. Het kabinet kijkt naar mogelijkheden om rekeningrijden en kilometerheffing alleen voor vrachtverkeer in te voeren, maar om écht wat te doen aan de files, zou dit soort maatregelen voor iedereen moeten gelden, vinden evofenedex en TLN.

Maar wat vindt u? Praat mee met de Stelling van de dag!

Let op: door uw mening te geven, gaat u ermee akkoord dat de redactie van Elsevier Weekblad uw reactie kan uitlichten in de nieuwe digitale rubriek Reactie van de dag.