De Buzz van 2022

2021 was een goed jaar voor elektrische mobiliteit. De Volkswagen ID.3 en ID.4 maakten de weg vrij voor schoon, duurzaam en betaalbaar rijden. Ook in het nieuwe jaar komen er baanbrekende innovaties aan. Eén model verdient een tipje van de sluier: de ID.Buzz. Deze universele bestelbus heeft alles in huis om de ‘Buzz’ die over hem rondgaat in alle opzichten te overtreffen.

De ID.Buzz Cargo de belichaming van de toekomst: een blikvanger en een multitalent.

Volkswagen wil in het jaar 2050 volledig CO2-neutraal zijn. De weg is al geëffend met de eerste auto’s van de ID.-familie, de ID.3 en ID.4. Beide modellen staan in de top-10 van populairste elektrische auto’s van 2021. De ID.3 is het eerste Volkswagenmodel dat klimaatneutraal wordt geproduceerd. Zijn grotere broer, de ID.4, combineert de ruimte van een SUV met hetzelfde duurzame karakter: nul CO2-uitstoot, goedkoop rijden en geen wegenbelasting. Als marktleider in bestelwagens komt Volkswagen nu ook met zijn eerste volledig elektrische bestelbus, de ID.Buzz Cargo. Op de onthulling van deze multifunctionele alleskunner moeten we nog even wachten, maar één ding is zeker: de ID.Buzz Cargo geeft de toekomst vorm. Kom je met deze bus bij je klanten voorrijden, dan laat je zien dat je duurzaam ondernemen belangrijk vindt en heb je geen visitekaartje meer nodig.

Beauty met brains

Op de ID.Buzz Cargo zijn twee termen van toepassing: duurzaamheid en looks. Met deze dynamische bestelwagen overbrug je een tijdreis die begon met het geliefde Volkswagen-busje en die je nu koploper maakt in duurzame mobiliteit. Het verbluffende design geeft die transitie vorm. En wat hij allemaal kan zal je verbazen. De ID.Buzz Cargo is gemáákt voor kleinzakelijk transport. Hij heeft een kleine draaicirkel door zijn compacte elektrische motor en brede wielbasis. Dat maakt hem wendbaar tot in de kleinste bochten. Deze veelzijdige bedrijfswagen zit bomvol innovaties, van augmented reality head-up display tot een virtuele grill met zelf te personaliseren LED-verlichting. De laadruimte kun je door zijn verstelbaarheid naar eigen wens inrichten. Van alle bestelwagens is de ID.Buzz Cargo de belichaming van de toekomst: een blikvanger en een multitalent. Zijn sierlijke rondingen, zelfbewuste uitstraling en high-tech features vormen een statement waar voorbijgangers als vanzelf hun hoofd voor omdraaien.

Een vriend voor het leven

Naast de ID.Buzz Cargo komt er een personenauto op de markt. Deze ID.Buzz is de droom voor ieder gezin, met nog meer ruimte om de wereld te ontdekken en samen op avontuur te gaan. Je kunt met 7 personen plus bagage comfortabel op reis. Met de snellaadoptie zul je in een kwartier tot een half uur startklaar zijn. De familiebank kun je inklappen om snel een mobiele werkruimte te creëren. Eén ding is zeker: het ontwerp van de ID.Buzz is net als de afgebeelde concept car diep geworteld in de traditie van Volkswagen, die via de Golf en de Kever teruggaat naar de T1.

Icoon van de weg

Sinds zijn introductie in 1950 veroverde de T1 de wereld. De hippiebeweging sloot het aaibare busje in zijn hart. De popcultuur vereeuwigde hem in films, muziek en kunstwerken. De T1 is een icoon van Nederlandse oorsprong, want het ontwerp is van Ben Pon (1904-1968), de eerste importeur van Volkswagen ter wereld. In de naoorlogse jaren voorzag hij dat er een grote vraag zou ontstaan naar praktische bestelwagens. In 1947 maakte hij met potlood een schets van zijn ideale model: een afgeronde carrosserie op een Kever-onderstel, de motor achterin en de cabine boven de vooras, met de capaciteit om 750 kilo aan vracht te vervoeren. Volkswagen was onder de indruk en bracht zijn ontwerp in productie. Daarmee legde die schets van Ben Pon de basis voor één van de succesvolste bestelbusjes uit de geschiedenis, de T1 oftewel ‘Transporter’. Er zijn er al ruim twaalf miljoen van verkocht. De ID.Buzz is een eigentijds eerbetoon aan dit icoon van de weg. Vanaf volgend jaar kun je instappen en maak je deel uit van een nieuwe mijlpaal in de geschiedenis van de mobiliteit.

Dit is een partnerpagina. De redactie van EW is niet verantwoordelijk voor de inhoud.