Het kantelpunt is bereikt

Elektrische auto’s maken een opmars. Lange tijd werd gedacht dat in 2025 het kantelpunt zou komen, maar dat lijkt nu al bereikt. Steeds vaker is elektrisch rijden goedkoper dan rijden op benzine of diesel¹. Je betaalt geen wegenbelasting of een lagere bijtelling, rijdt per kilometer zuiniger en stoot geen CO2 uit. Ook de aanschafprijs gaat omlaag, bewijst Volkswagen met zijn ID. modellen. Daarmee is het laatste struikelblok om voor elektrisch vervoer te kiezen geslecht.

Driekwart van de Nederlanders ziet goede redenen om over te stappen op een elektrische auto. Er zijn steeds minder bezwaren ten aanzien van de aanschafprijs, de actieradius en mogelijkheden tot opladen, omdat elektrische auto’s op die terreinen een grote inhaalslag hebben gemaakt. De nieuwe elektrische Volkswagens zijn hiervan een goed voorbeeld. De ID.3 kom je het vaakst tegen op de weg. Dit model kwam eind 2020 op de Nederlandse markt en werd direct de bestverkochte elektrische auto van het jaar. Niet veel later was daar ook de ID.4, een elektrische SUV met hetzelfde duurzame karakter: nul CO2-uitstoot en uit kostenperspectief interessanter dan een benzine-of dieselauto met vergelijkbare proporties.

Duurzame prestaties

Deze auto’s stoten geen CO2 uit tijdens het rijden en zijn voor het grootste deel te recyclen

Volkswagen wil in het jaar 2050 volledig CO2-neutraal zijn. De ID.3 en ID.4 zijn de eerste Volkswagens die volledig klimaatneutraal worden geproduceerd. Deze auto’s stoten geen CO2 uit tijdens het rijden en zijn voor het grootste deel te recyclen, van de carrosserie tot de hoogvoltaccu’s. De ID.3 wordt vaak gezien als opvolger van zijn illustere voorgangers, de Kever en de Golf. Dat is niet niks, want beide modellen rolden tientallen miljoenen keer van de band en zijn inmiddels regelrechte iconen. In prijs, comfort en gebruiksgemak doet de ID.3 in ieder geval niet onder voor de Golf, die overigens nog steeds verkrijgbaar is. En met zijn actieradius tot 550 km (volgens de WLTP meetmethode) is de vrees voor een lege accu niet langer reëel. Toch is zijn duurzame karakter niet de enige sprong vooruit ten opzichte van zijn brandstof equivalent. Want de ID.3 is royaler vanbinnen, omdat de accu in de bodem is weggewerkt en de elektromotor nauwelijks ruimte in beslag neemt.

Modulair platform

De elektrische auto’s van Volkswagen worden geproduceerd op het MEB-platform, waar ook Audi, SEAT, ŠKODA, Cupra en zelfs Ford van gebruikmaken. Dit platform is de basis van de auto en is speciaal ontwikkeld voor elektrische voertuigen. Deze techniek maakt het voor Volkswagen mogelijk om elektrische modellen grootschalig en daardoor kostenefficiënt te bouwen. Er staan nog veel meer ID.’s voor dit platform op de planning, om te beginnen met de ID.5; net als de ID.4 een SUV, maar dan met het design van een elegante coupé.

Back to the future

 

Liefhebbers van iconisch VW-design kunnen een nieuwe elektrische verrassing tegemoetzien. Volgend jaar komt de ID. Buzz op de markt, een futuristische bus die teruggrijpt op de beroemde T1, ook wel ‘Transporter’ genoemd. De ID.Buzz heeft de aaibaarheid van de T1 behouden. Ook zijn zakelijke broertje, de ID.Buzz Cargo, brengt het cult-imago van de T1 ‘back to the future’. Aan jongere automobilisten met minder bestedingsruimte is ook gedacht. De nieuwe crossover ID.Life komt in 2025 op de markt in de prijsklasse 20.000 tot 25.000 euro. Zo lukt het Volkswagen na de Kever en De Golf opnieuw om nieuwe technologie voor grote groepen mensen bereikbaar te maken.

¹ Elektrisch Rijden Monitor, ANWB 2020

Dit is een partnerpagina. De redactie van EW is niet verantwoordelijk voor de inhoud.