Clean up cleaning

Unilever heeft onder de naam Clean Future een ambitieus programma gelanceerd om klimaatverandering tegen te gaan, de natuur te beschermen en hulpbronnen te behouden voor toekomstige generaties. “Dit is goed voor de planeet, voor de consument én voor Unilever.”

Je hebt twee soorten schoon. De eerste soort is de corebusiness van Unilever’s divisie Home Care; schoonmaaken wasmiddelen als Robijn, Sun, Glorix, Omo en Dove houden kleren en huizen al bijna honderd jaar schoon. “Sinds de oprichting in 1886 van zeepfabrikant Lever zijn wij bezig met hygiëne”, zegt Willem Brandt, verantwoordelijk voor Home Care in Europa. “In de afgelopen honderd jaar is de levensverwachting van de mens meer dan verdubbeld en hygiëne heeft daarbij een cruciale rol gespeeld. We mogen trots zijn op de bijdrage die Unilever daaraan heeft geleverd. In deze coronatijd is bovendien eens te meer gebleken hoe belangrijk hygiëne is bij het bestrijden van virussen en bacteriën.”

Willem Brandt

Kijk je vervolgens naar de manier waaróp die schoonmaak- en wasmiddelen worden geproduceerd, dan valt er nog een wereld te winnen. De productie daarvan gaat onder meer gepaard met een aanzienlijke uitstoot van CO2. Brandt: “We hebben het letterlijk over clean up cleaning – want dat is wat we met het Clean Future-programma gaan doen.”

1 miljard

De ambities van het programma liegen er niet om: in de komende tien jaar investeert Unilever 1 miljard euro. Een van de belangrijkste doelen is om tussen nu en 2030 de hoeveelheid koolstof uit fossiele grondstoffen van alle Home Care-producten terug te brengen naar nul. Daarnaast wil Unilever onder meer de hoeveelheid plastic die gebruikt wordt halveren en een ontbossingsvrije toeleveringsketen realiseren. Brandt: “Veel mensen weten niet dat het grootste gedeelte van de inhoud van een fles wasmiddel gemaakt wordt van chemicaliën die van olie en kolen zijn afgeleid. De grootste bijdrage aan de carbon footprint van Unilever Home Care is het product zelf. En vergis je niet: dat heeft een gigantische impact op het milieu. Daarom is dit programma een big deal voor ons. Je kunt geen gezond bedrijf runnen op een zieke planeet.”

De komende jaren wil Unilever deze chemicaliën vervangen door hernieuwbare of gerecyclede koolstofbronnen. “Technologieën veranderen zo snel, dat je helemaal geen fossiele grondstoffen meer nodig hebt”, legt Brandt uit. “Er zijn talloze inspirerende voorbeelden. In India werken we samen met een bedrijf dat CO2-uitstoot van andere bedrijven opvangt en daar natriumcarbonaat van maakt, een grondstof voor ons waspoeder. We zijn ook bezig om koolstof uit algen en afval te halen; dat kan gewoon. En in veel van onze handafwasmiddelen zit nu al een ingrediënt dat gemaakt wordt op basis van fermentatie, dus met bacteriën. Het mooie is dat het afwasmiddel nog veel zachter aanvoelt ook.”

Geen concessies

Dat laatste, de kwaliteit van de producten, is geen onbelangrijk punt. De gemiddelde consument hecht eraan dat bedrijven zich druk maken om milieu en klimaat, maar diezelfde consument doet geen concessies aan kwaliteit. Sterker nog, die kwaliteit moet omhoog. En de prijs? Die moet betaalbaar blijven, zeker nu.

‘Je kunt geen gezond bedrijf runnen op een zieke planeet’

Kun je als bedrijf wel aan al die eisen voldoen? Ja, zegt Brandt onomwonden. “Daarom is Unilever zo’n mooi bedrijf. Wij kunnen dit, want duurzaamheid zit al een eeuw in ons DNA. Unilever is daarnaast een bedrijf dat altijd al een pionierende en ondernemende cultuur heeft gehad. De consument legt de lat hoog en degene die als eerste aan al die wensen kan voldoen, is de winnaar. Wij houden van die uitdaging.”

Maar, zo zegt Brandt er meteen bij, Unilever kan het niet alleen. “We pakken onze leidende rol en we nemen onze verantwoordelijkheid. Omdat we de nummer twee van de wereld zijn in de Home Care-industrie, kunnen we verandering op grote schaal triggeren. Dat is mooi, maar een goede samenwerking met overheden en andere partners is cruciaal. En laten we onze toeleveranciers niet vergeten. Er zijn talloze mooie technologieën in ontwikkeling, maar uiteindelijk zullen we enorm moeten opschalen. Dat wordt de grote uitdaging voor de komende jaren.”

Optimistisch

Willem Brandt is overtuigd van de noodzaak van het Clean Future-programma. “Ik wist hoe urgent de problemen zijn, maar het kwartje viel pas echt toen ik een paar jaar geleden een recyclebedrijf in Rotterdam bezocht. Als je daar rondloopt, zie je pas wat een gigantische berg afval we met z’n allen produceren. Toen dacht ik: dit kan zo niet langer doorgaan.”

Die intrinsieke motivatie maakt dat Brandt met extra energie aan het werk is. “De klimaatcrisis is een van de grootste uitdagingen waar we ooit voor gestaan hebben. Toch ben ik optimistisch, want ik geloof in de menselijke kracht om te innoveren. Innovatie is het antwoord op deze crisis en Unilever kan daar een belangrijke bijdrage aan leveren.”

Dit is een partnerpagina. De redactie van EW is niet verantwoordelijk voor de inhoud.

Achmea heeft een maatschappelijke missie

Achmea wil bijdragen aan een gezonde, veilige en toekomstbestendige samenleving. “Onze coöperatieve identiteit ligt aan de basis van onze maatschappelijke missie”, zegt Willem van Duin, voorzitter van de Raad van Bestuur van Achmea. Waartoe ben je als bedrijf op aarde? Dat die vraag – in al z’n varianten – de laatste jaren steeds luider klinkt … Continued

Lees verder

Technische innovatie in het DNA

Hydratec Industries heeft een breed palet aan gespecialiseerde oplossingen die een bijdrage leveren aan basisbehoeften als voedsel, water, mobiliteit en gezondheidszorg. De focus van de medewerkers op innovatie is een belangrijke factor voor het succes – nu en in de toekomst. Onder de vlag van Hydratec Industries zijn zelfstandige, wendbare bedrijven actief die slimme en … Continued

Lees verder

Opschalen en versnellen noodzakelijk

Energie Beheer Nederland (EBN) staat als organisatie midden in de energietransitie, de overgang naar een duurzaam energiesysteem. CEO Jan Willem van Hoogstraten ziet dat Nederland op alle fronten hard werkt aan duurzame oplossingen. “Toch moet het sneller via robuuste projecten die substantieel bijdragen aan de klimaatdoelstellingen. Verregaand samenwerken is noodzakelijk. Publiek en privaat.” Tot 2030 … Continued

Lees verder

Word marktleider door goed datagebruik!

Data groeit exponentieel en komt overal vandaan. Met datagedreven digitale transformatie maak je het verschil: door nieuwe manieren van (samen)werken en het toepassen van onder andere artificial intelligence en internet of things. NetApp geeft bedrijven een concurrentievoordeel. “Wij zijn als enige in staat om alle dataplatformen en diensten van een bedrijf aan elkaar te koppelen, … Continued

Lees verder

Klant en EV dwingen autolease digitaal

Dynamische tijden voor de autoleasebranche. Disruptieve elektrische auto’s, veranderende consumentenvoorkeur en ‘groenere’ wetgeving leiden tot vergaande digitalisering. LeasePlan-CEO Tex Gunning legt uit hoe dit te vertalen in gezonde groei, zelfs in tijden van Covid-19, en welke rol de cultuur van LeasePlan daarbij speelt. Gunning: “Het mooie van LeasePlan is dat we al bijna zestig jaar … Continued

Lees verder

Groen herstel doe je samen

“Bijdragen aan het op duurzame wijze herstarten van de economie om daarmee de energietransitie en het pad naar het bereiken van de doelstellingen in het Klimaatakkoord te versnellen. Dat is groene groei voor Shell”, aldus Marjan van Loon, president-directeur Shell Nederland. “De door de Dutch Sustainable Growth Coalition opgestelde en door honderden bedrijven ondertekende verklaring … Continued

Lees verder

Ambitieuze beurshandelaren op gymschoenen

Gymschoenen, geen driedelig pak. Een jong team met veel nationaliteiten en een huizenhoge ambitie. Optiver is een eigenzinnig handelshuis met een sterke focus op onderzoek en technologie. Een aantrekkelijke werkgever voor jong talent uit binnen- en buitenland, dat al vroeg wordt gescout. Optiver werd ruim dertig jaar geleden opgericht in Amsterdam als single trader op … Continued

Lees verder

Nieuwe kansen dankzij energietransitie

Vopak is als Nederlands bedrijf wereldleider in onafhankelijke tankopslag. Het slaat uiteenlopende producten op voor een groot aantal industrieën. CEO Eelco Hoekstra vertelt over het belang van de energietransitie, digitalisering en de kracht van samenwerking. In 1616 vulden voorgangers van Vopak de Amsterdamse pakhuizen met thee en specerijen. Nu beschikt de multinational over terminals aan … Continued

Lees verder

Verwerking rvs-schroot: win-win

Recycling van metalen creëert win-winscenario’s voor zowel het milieu als de industrie: de behoefte aan nieuwe grondstoffen vermindert en het draagt significant bij aan de CO2-reductie. Bij marktleider Oryx Stainless weten ze daar alles van. Directeuren Van Kleef, Sirrenberg en Van Roon geven tekst en uitleg. Commercieel directeur Joost van Kleef legt het businessmodel kort … Continued

Lees verder

Professionele HR, de basis voor groei

Zeeman groeit razendsnel. Om blijvend te kunnen groeien zijn diverse verandertrajecten in gang gezet. Een van die trajecten is de HR-transitie. Aan de ene kant om voldoende mensen te werven, aan de andere kant om medewerkers persoonlijke aandacht te geven en te ontwikkelen. Behalve op organische groei van het winkelbestand bij textielketen Zeeman ligt de … Continued

Lees verder

Amega Groep

Zoals bij veel bedrijven staat het jaar 2020 voor Amega Groep in schril contrast met 2019. Het meest succesvolle jaar ooit voor het bedrijf dat opereert in de automotive branche. Dat betekent echter niet dat directie en medewerkers bij de pakken neer zijn gaan zitten. Integendeel. “Wij denken niet in gevaren, maar in kansen”, aldus … Continued

Lees verder

Best Fresh

Best Fresh is gespecialiseerd in de handel, teelt en logistiek van verse groenten en fruit. De groepsnaam werd in 2008 gegeven vanuit Fa. M.Valstar & Co., een bedrijf dat al sinds 1928 Westlandse groenten exporteert. “Behalve Valstar maken ook Gastro (Eminent & Sous Fresh), Yex, Bioworld en ABC Logistics deel uit van Best Fresh”, zegt … Continued

Lees verder

HERE Technologies

HERE Technologies is een wereldwijd toonaangevend locatie-technologieplatform. “We produceren de meest precieze en complete digitale kaarten ter wereld”, zegt CEO Edzard Overbeek. “Ze worden gebruikt in de auto-industrie, op mobiele apparaten en zelfs voor indooren luchtruimnavigatie. HERE heeft stabiele aandeelhouders uit de automotive en technologiesector: Volkswagen, Bosch, BMW, Continental, Intel, Daimler en Pioneer. Begin 2020 … Continued

Lees verder

Zeeuw & Zeeuw

Zeeuw & Zeeuw is een dealerbedrijf dat in 1954 is opgericht. Tot 2010 was het familiebedrijf volledig gericht op Renault, daarna zijn Kia, Ford, Nissan en Mitsubishi aan het portfolio toegevoegd. “Een unieke propositie”, zegt CEO Jan Hofstede. “Iedere merkkolom heeft zijn eigen mensen: van monteur tot directeur. Dit zorgt voor focus en verdieping van … Continued

Lees verder

Index partners Top500

Achmea Handelsweg 2, 3707 NH Zeist Energie Beheer Nederland (EBN) Daalsesingel 1, 3511 SV Utrecht Telefoon: (030) 233 90 00 E-mail: [email protected] www.ebn.nl LeasePlan Corporation Gustav Mahlerlaan 360, 1082 ME Amsterdam Optiver Strawinskylaan 3095, 1077 ZX Amsterdam Telefoon: (020) 708 70 00 E-mail: [email protected] www.optiver.com Oryx Stainless BV ’s Gravendeelsedijk 175, 3316 AS Dordrecht www.oryx.com … Continued

Lees verder