Wasserijbedrijf Newasco ruilt het servet in voor het tafellaken

Als conjunctuurongevoelige onderneming veranderde er bij wasserijbedrijf Newasco niet veel. De omzet bleef stromen, de winst was positief. En groeien? Waarom zou je? Maar toen ondernemer Marc Nieuwland over de lange termijn van zijn bedrijf begon na te denken, veranderde alles en ontdekte hij nieuwe groeikansen. Die kansen liggen er voor iedere ondernemer met de gedrevenheid om gezond te groeien, stelt groepsdirectielid Kirsten Konst van de Rabobank, medesponsor van EY Entrepreneur Of The Year 2018.

Terwijl veel bedrijven in Nederland in 2014 nog zuchtten onder de crisis, ging alles bij wasserij Newasco De Hoop z’n gangetje. Het bedrijf leverde als vanouds was-, droog-, strijk- en stoomdiensten aan zorginstellingen, industrie en – sinds 1980 – ook aan horeca. ‘Onze activiteiten zijn nauwelijks conjunctuurafhankelijk,’ constateert directeur-eigenaar Marc Nieuwland (59) van Newasco De Hoop, een familiebedrijf uit 1900 dat samen met twee andere bedrijven deel uitmaakt van de coöperatieve onderneming Nederlandse Wasserij Combinatie. De vraag vanuit de horeca nam weliswaar af, de zorg bleek juist een enorme groeimarkt. Er was daardoor geen urgente reden om te vernieuwen. Het bedrijf had makkelijk nog jarenlang kunnen voortgaan op de ingeslagen weg en een stabiele, middelgrote onderneming kunnen blijven. Kortom, tussen tafellaken en servet.

Groepsdirectielid Kirsten Konst van de Rabobank

Desondanks zet Newasco De Hoop de laatste jaren sterk in op innovatie en, afgeleid daarvan, groei. De noodzaak om het spreekwoordelijke servet in te ruilen voor het tafellaken drong tot Nieuwland door tijdens de ontbijtsessies met andere ondernemers onder leiding van enkele trendwatchers. Hierbij konden ondernemers hun bedrijfsstrategie herijken via zogenoemde backcasting. Dat werkt zo: door zelf te bedenken hoe je bedrijf in de toekomst – concreet: in 2030 – nog levensvatbaar zou moeten zijn, vorm je je een beeld van de aanpassingen die nodig zijn om de tussenliggende jaren te overbruggen.

De beslissing

Ondernemer Nieuwland wilde dat graag, inspelen op deze veranderingen. Zijn backcasting-sessies met andere ondernemers overtuigden hem ervan dat zijn bedrijf een gedaanteverwisseling zou moeten ondergaan, wilde het over tien, twintig jaar nog bestaansrecht hebben. Hij zag bijvoorbeeld in dat de wasserij van de toekomst zich zal richten op particulieren, aangezien ouderen dan op hoge leeftijd thuis blijven wonen in plaats van in een zorginstelling. Robotisering en automatisering zouden een grote rol moeten gaan spelen, al was het maar vanwege de scherpe prijsconcurrentie in de branche en de personeelsschaarste. Zo buitelden de nieuwe inzichten over elkaar. Die inzichten zouden de motor van de nieuwe groei worden.

Kansen voor ondernemers

Het verhaal van Nieuwland is een mooi voorbeeld van de noodzaak tot innovatie, vindt Kirsten Konst (45), lid van de groepsdirectie van de Rabobank en betrokken bij EY Entrepreneur Of The Year 2018. ‘Snelle veranderingen kenmerken al jaren de markt waarin mkb’ers ondernemen. Denk aan de voortschrijdende digitalisering en automatisering, de datarevolutie, de opkomst van kunstmatige intelligentie, blockchaintechnologie en de energietransitie. Allerlei branches worden in sneltreinvaart getransformeerd en verduurzaamd. Tegelijk wordt het voor bedrijven steeds lastiger om goed personeel te vinden door ontwikkelingen op de arbeidsmarkt.’

De EY Entrepreneur Of The Year award wordt al meer dan dertig jaar in ruim zestig landen uitgereikt. De award is bedoeld om ondernemerschap nadrukkelijk op een voetstuk te zetten en ondernemers aan te moedigen en te ondersteunen om het beste uit zichzelf, hun cliënten en hun medewerkers te halen.

 

Ernst Groenteman, programmadirecteur EY Entrepreneur Of The Year: “De ondernemers zijn aan de tand gevoeld door topondernemers. Dat maakt het programma niet alleen een competitie, maar vooral een ontmoetingsplaats voor ondernemers, familiebedrijven, investeerders, private equity partijen, startups en scaleups. Een programma waar inspiratie, innovatie, herkenning, mentoring, verschillen en overeenkomsten de brandstof zijn voor verdere groei.”

Deze ontwikkelingen vormen weliswaar risico’s voor wie niet tijdig meebeweegt, maar bieden ook kansen om te blijven vernieuwen en groeien, benadrukt Konst. ‘Versnelde digitalisering en automatisering zijn enorm belangrijk in het mkb, zodat ondernemers meer profiteren van de vele voordelen van digitale mogelijkheden. Ook duurzaamheid en circulariteit vormen uitgelezen kansen voor wie slim innoveert. Dergelijke investeringen leveren winkansen op voor de onderneming én de maatschappij. Dat is het soort toekomstbestendige groei waar wij als coöperatieve bank in geloven.’

Nieuwe technologie

In de periode na de ontbijtsessies voerde Newasco de ene na de andere innovatie door. Zo kwam het binnen twee jaar met een registratiesysteem met microchips in de kleding in plaats van barcodes om te voorkomen dat kledingstukken zoekraakten. Zo’n chip is niet alleen minder opzichtig dan een barcode en dus prettiger voor de gebruiker. ‘Met de nieuwste generatie identificatiechips, de NewID 2.0, is meer mogelijk,’ zegt Nieuwland. ‘Ze kunnen tot op wel drie tot vier meter afstand worden ingelezen. Kleding kan hierdoor makkelijker en sneller gescand worden. De technologie maakt bovendien nieuwe, onvoorziene toepassingen mogelijk. Zo kan de chip worden gekoppeld aan oproepsystemen in bijvoorbeeld een verzorgingstehuis. Dit ontzorgt de zorgmedewerkers en geeft de bewoners veel meer bewegingsruimte.’

Newasco 6.0

Met de transformatiegolf die Nieuwland initieerde, begint Newasco ook nieuwe markten aan te boren. Sinds vier jaar biedt het bedrijf service aan particulieren door hun wasgoed te komen afhalen en deze, na het labelen, wassen, drogen, strijken of stomen, weer netjes terug te brengen. Met de dienst ‘Newasco voor Thuis’ richt het bedrijf zich in eerste instantie op thuiswonende ouderen die ertegenop zagen zelf de was te moeten doen. ‘Maar ook drukke tweeverdieners blijken enorme belangstelling te hebben.’ Onderdeel van ‘Newasco voor Thuis’ is een app met een digitale kledingkast waarop gebruikers kunnen zien waar hun wasgoed zich bevindt en hoe vaak elk kledingstuk door Newasco is gereinigd.

Door alle vernieuwingen groeit de omzet van Newasco De Hoop sinds 2016 met 10 procent per jaar. De winstgevendheid blijft daarbij achter, maar dat vindt Nieuwland niet erg. Newasco heeft voorgesorteerd op de toekomst en de basis gelegd voor wat Nieuwland zelf Newasco 6.0 noemt: ‘Een bedrijf dat rond 2030 nog floreert, als de zesde generatie het familiebedrijf bestiert.’

Dit is een partnerpagina. De redactie van EW is niet verantwoordelijk voor de inhoud.