‘Dat competitieve zit ons in de genen’

Een van de motoren achter het succes van maakindustrieregio Eindhoven is familiebedrijf VDL Groep. Die stevig doorgroeiende multinational telt 104 werkmaatschappijen, die elk worden gekenmerkt door de laagdrempelige, nuchtere en ondernemende instelling van de familie Van der Leegte. Een portret van commissaris Wim van der Leegte en zijn jongste zoon Willem, die sinds drie jaar president-directeur is. ‘Problemen? Die moet je gewoon oplossen, hè.’

#unstoppables

Onstuitbare ondernemers – niet te stoppen in ambitie, groei, veerkracht. In deze serie portretteren we vijf ondernemers, leren we over hun drijfveren, groeistuipen, dieptepunten en hobbels. Hoe ze die namen, wat ze ervoor gedaan en gelaten hebben. Op zoek naar het euforische, onverslaanbare, niet te stoppen gevoel dat hoort bij echt ondernemerschap. Meer unstoppable ondernemers leren kennen? Klik hier

Het uitgebouwde hoofdkantoor van VDL Groep aan de A2 in het westen van Eindhoven is nog maar net opgeleverd. In het fonkelnieuwe ruime hoekkantoor zetelt Wim van der Leegte (1947). Hij mag dan in 2016 de leiding van zijn onderneming hebben overgedragen aan zijn zoon Willem (1981), deze ereplek is voor hem. Van der Leegte is tegenwoordig commissaris bij het Eindhovens industrieconglomeraat. VDL Groep, dat 104 werkmaatschappijen met ruim 17.000 medewerkers telt, is een van de motoren van de maakindustrie, de hightechbranche en daarmee een van de iconen van Brainport Eindhoven. De groep was in 2019 goed voor een omzet van 5,78 miljard euro – waarmee de onderneming de laatste tien jaar is verviervoudigd. Een multinational dus en tegelijk een echt familiebedrijf, dat daarvoor onlangs werd beloond met de oeuvreprijs EY Family Business Legacy Award. Naast industrieel toeleverancier is het bedrijf ook producent van bussen, en sinds 2012, met de acquisitie van NedCar, van personenwagens.

Wim van der Leegte

De technicus en de ondernemer

Het begon allemaal met het draaien, frezen, stampen en lassen van metaal – in 1953 werd het bedrijf door Pieter van der Leegte (1919-1991) opgericht als Metaalindustrie en Constructiewerkplaats P. van der Leegte, dat vanaf het begin toeleverancier aan Philips en DAF was. Een technicus was de oprichter, maar het ondernemerschap lag hem beduidend minder. Toen het bedrijf in 1966 een omzet van 750.000 gulden had en een negatief eigen vermogen van 250.000 gulden, stapte zoon Wim van der Leegte als stagiair in. Die stage heeft hij uiteindelijk pas in 2004 afgemaakt. Hij bracht zijn gevoel voor commercie en cijfers mee. ‘Als ik slechte cijfers zie? Nou, dan moet je ze goed maken, hè.’ Hij zweert nog altijd bij de nacalculaties, die nodig zijn om erachter te komen waar het geld lekte. Op basis daarvan besprak hij de situatie met zijn clientèle en boorde hij nieuwe klanten aan. In 1971 stond het bedrijf op een positief eigen vermogen van 52.000 gulden. Vanaf toen ging het crescendo. Na de oliecrisis van 1974 besloot Wim zijn medewerkers aan te leren op eenzelfde manier te denken én te werken. ‘Door de voorlieden te vragen hoe hun kosten in elkaar staken, begon de fabriek te veranderen. Zo begon men ook te voelen dat dit bedrijf hun bedrijf was.’ In 1979 zette de onderneming met één werkmaatschappij ruim 5 miljoen gulden om en had het bedrijf een goed resultaat.

Overnamegolf

En toen waren er geen noemenswaardige problemen meer. ‘Dat was een probleem op zich, want ik ben enorm oplossingsgericht,’ grapt Van der Leegte. De oplossing van dat ‘probleem’ kwam in 1979, toen Wims broer Piet (1952-1984) met diens metaalbedrijf TIM Hapert zakelijk in de problemen kwam. Door een belang te nemen, redde Wim het bedrijf dat was gespecialiseerd in mechanisch bewerken. ‘Een jaar na de overname was het weer winstgevend.’

Willem van der Leegte

Het bleek de start van een overnamegolf. Een jaar later voegde Van der Leegte het Hapertse Technische Industrie VDS – ‘een bedrijf dat massastampwerk verricht’ – toe aan zijn groep. ‘Met die werkmaatschappij ben ik in de kippenvoedersystemen gestapt – een mooi product, dat we nog steeds maken.’ Opnieuw was na de overname een transformatie nodig, onderstreept Van der Leegte senior: ‘Daar werkten 75 man, waarvan er 25 zaten te kaarten, 25 poetsten, en 25 aan het werk waren. Daar moest ik iets van zien te maken.’ In elk van die bedrijven lag voor Van der Leegte de focus op het stimuleren van dezelfde laagdrempelige en ondernemende cultuur als in het oorspronkelijke familiebedrijf heerst. Toen in 1996 het hoofdkantoor in Eindhoven werd geopend, had VDL 27 acquisities gedaan. Zo is het huidige conglomeraat van technische ondernemingen ontstaan.

Opvoeden met ondernemerschap

VDL is vanaf de start een overtuigd familiebedrijf. Net als hun vader brak elk van zijn drie kinderen – Pieter (1970), Jennifer (1980), en Willem – de opleiding af om bij het bedrijf aan de slag te gaan. Huidig algemeen directeur Willem sjeesde in 2004, ironisch genoeg hetzelfde jaar waarin zijn vader zijn afstudeeropdracht na vier decennia alsnog afrondde. Wim, grinnikend: ‘Feitelijk ben ik de enige in de familie met een diploma.’

Wim betrok zijn kinderen al jong bij de onderneming. Als kind mocht Willem met zijn zus Jennifer bijvoorbeeld papier versnipperen als vader hen op zaterdag naar kantoor meenam. Willem, grijnzend: ‘We hadden de indruk dat we een geweldige toegevoegde waarde leverden.’ Op zijn 16e werd zijn rol serieus. Wim, zijn echtgenote Margriet en de kinderen traden toe tot het bestuur van de stichting administratiekantoor, die de aandelen van het bedrijf in handen zou krijgen, in het geval dat hun vader zou wegvallen. Wim: ‘Thuisgekomen zijn we alle zaken langsgegaan: wat is precies een structuurvennootschap? Welke verantwoordelijkheid hoort daarbij?’ Het gaf Willem een gevoel van betrokkenheid: ‘Mijn mening telde. Al jong werd ik verliefd op het bedrijf.’ Zijn vader: ‘Ik wilde mijn kinderen een goede aandeelhouder laten worden. Dat is formidabel gegaan.’

Praktische probleemoplossers

Tegelijk moest de aantredende derde generatie de bedrijfsprocessen respecteren. En dus moest ook Willem in 2004 op sollicitatiegesprek, zo vertelt hij. ‘Ik had me goed gekleed en degelijk voorbereid. Een directielid nam het interview af. Dus jij komt hier solliciteren? Wat wil je worden? Mooi. En wat wil je verdienen? Ik reageerde: Daar ga jij toch over? Hij kaatste de bal terug: Oh, ik dacht dat jij daarover ging.’ Willem van der Leegte tekende voor een minimumloon, en zo begon zijn carrière. ‘Na drie jaar kon ik directeur worden van het verkoopbedrijf van bussen in Nederland.’

Zijn vader vroeg Willem of hij dit wilde doen. Van der Leegte senior: ‘Ik vroeg het hem op de golfbaan. Hij zei dat hij er even over na moest denken. Bij de zevende hole vroeg ik ’m dus: En? Ben je er al uit? Hij zei dat hij nog wel wat vragen had. Ik zei: Vragen? Ga het maar gewoon regelen.’ Zo traden zijn kinderen als probleemoplossers in de voetsporen van hun vader. Bij het busbedrijf ging het om het integreren van verschillende verkoopteams die gewend waren elk hun eigen merk bus te verkopen. Willem: ‘Bij die bussentak kwamen verschillende bedrijfsculturen bij elkaar. Mijn taak was om de VDL-cultuur er daar in te krijgen. Hoe? Door mensen te laten samenwerken.’

Laagdrempelige cultuur

Samenwerking is één ingrediënt van de VDL-cultuur. Andere zijn, volgens Van der Leegte senior, openheid, eerlijkheid en kritisch opbouwende betrokkenheid. ‘Er zijn hier maar weinig rangen, we doen niet aan hautain gedoe, zijn niet te bureaucratisch en waarderen vakmanschap.’ Willem, inmiddels verkoper, ervaarde die betrokkenheid toen hij een spoedorder aannam bij VD Leegte Metaal. ‘Ons product moest binnen drie dagen geproduceerd worden. Daarvoor hadden we geen capaciteit, en ik zei tegen onze medewerker Peer: die producten moeten morgen naar de lakkerij, dus ik heb een groot probleem. Hij zei: dat is niet jouw probleem, dat is mijn probleem. Weet je wat, ik bel mijn vrouw en dan kijken we wel hoe ver we komen. De ochtend erop blijkt Peer de hele nacht te hebben doorgewerkt, het product was af. Hij zei me: Zorg jij maar dat we genoeg verkopen, dan regelen wij de rest wel. Dat is het VDL-gevoel: kracht door samenwerking.’

De kracht van het conglomeraat

Hoewel interne concurrentie niet bij de cultuur past, is het integreren van de dochtermaatschappijen onder één label geen optie voor de familie, die heilig gelooft in het conglomeraat. Wim legt uit: ‘Voor 2008 stond VDL bekend als een allegaartje van bedrijven en producten, zonder rode draad. Maar toen de crisis kwam, bleek het nut van onze verschillende activiteiten. We verkochten dat jaar 500 bussen aan Dubai. Met die opdracht konden we onze monteurs van dochterbedrijf ETG, die toen bijna geen werk hadden, bussen laten bouwen. Een jaar later waren dezelfde medewerkers klaar om weer voor de halfgeleiderindustrie onderdelen te assembleren.’ Terwijl de omzet van VDL Groep in 2009 met een kwart terugviel, verloor bijvoorbeeld DAF Trucks dat jaar bijna driekwart van zijn omzet. Van der Leegte senior: ‘Toen werd de diversiteit ook door anderen ineens als een kracht beschouwd.’

Willen winnen

Een commerciële instelling en een competitieve houding – dat zit de Van der Leegtes in de genen, betoogt Willem. ‘We willen allemaal winnen. Mijn moeder doet daarom liever niet mee met bordspelletjes.’ Wim van der Leegte: ‘Nou, ze vindt het anders best gezellig.’

De karaktertrekken van de familie vormen de cultuur van het bedrijf. Willem valt dat bijzonder op, sinds hij commissaris is bij VDL GL Precision, het hightechbedrijf van zijn oom Gerard, de broer van Wim, dat in 2015 door de groep is overgenomen. ‘Hoewel de twee bedrijven veertig jaar lang afzonderlijk van elkaar hebben bestaan, herken ik er dezelfde sfeer. De processen lijken op elkaar, medewerkers hebben dezelfde instelling en ook daar weten we van één en één drie te maken.’

‘Dominante types’

Aan het eind van het interview vraagt Willem zijn vader: ‘Stel nou eens dat jij en je broers met zijn drieën in één bedrijf hadden gewerkt, zoals mijn broer en zus en ik nu, wat had er dan kunnen gebeuren?’

Wim: ‘Dat is niet te vergelijken. We hadden toen één bedrijf met veertig medewerkers, nu 104 bedrijven met meer dan 17.000 medewerkers. Mijn broers wilden destijds allebei voor zichzelf beginnen.’ Bovendien, we zijn alle drie verrekte dominante types.’

Willem, lachend: ‘Wij gelukkig niet.’

Wim: ‘Wij hebben nooit spanningen gehad. Mijn vrouw zei altijd: ik heb vier kinderen: Pieter, Jennifer, Willem en VDL.’

Zo voelt Willem van der Leegte het ook: de familie en het bedrijf vallen grotendeels samen. ‘De familie is goed voor het bedrijf, maar het bedrijf is ook goed voor de familie. Mijn vrouw vroeg me laatst, wat ik zou doen als we het bedrijf zouden verkopen. Dat doen we nooit. VDL is ons leven.’

Dit is een partnerpagina. De redactie van EW is niet verantwoordelijk voor de inhoud.

‘Ik vind het belangrijk om ondernemerschap wereldwijd te stimuleren’

Ondernemers die iets terug willen doen voor de maatschappij kunnen doneren aan talloze goede doelen. Maar waarom niet uitlenen? Door microkredieten te verstrekken aan ondernemers over de hele wereld, stimuleert de Entrepreneurs Foundation de ambities van entrepreneurs van Zuid-Amerika tot Azië. In gesprek met voorzitter Andries Bonneur. Entrepreneurs Foundation De Entrepreneurs Foundation is een Nederlandse … Continued

Lees verder

‘Voor grote risico’s deins ik niet terug’

Toen zijn zoontje 7 jaar geleden werd geboren met een ernstige aangeboren ziekte, besloot Daniel de Boer al zijn ondernemingen te verkopen om een geneesmiddel te ontwikkelen. Het gevolg was het beursgenoteerde biotechbedrijf ProQR Therapeutics. Veerkracht kenmerkt De Boer. ‘Op cruciale momenten volg ik mijn onderbuikgevoel.’ Daniel de Boer probeert de blinden te laten zien. … Continued

Lees verder

Video: Atilay Uslu EY Entrepreneur Of The Year 2019

Op 2 oktober 2019 werd Atilay Uslu van Corendon in Amsterdam uitgeroepen tot EY Entrepreneur Of The Year. Bekijk hieronder de video. Uw cookieinstellingen laten het tonen van deze content niet toe. De volgende cookies zijn nodig: marketing. Wijzig uw instellingen om deze content te zien.

Lees verder

‘Waarom ik? Niemand anders deed het’

Vijftien jaar geleden landde de Schotse twintiger Charlie MacGregor in Amsterdam. Inmiddels heeft hij met The Student Hotel de Nederlandse markt voor studentenhuisvesting opengebroken. Nu ligt Europa voor hem open: de komende vijf jaar wil hij nog 38 Student Hotels ontwikkelen. Wie in de buitenwijk Belfiore van Florence door het Toscaanse landschap hardloopt, doet er … Continued

Lees verder

Groter durven denken

Op 2 oktober wordt bekend wie zich EY Entrepreneur Of The Year 2019 mag noemen. De kwaliteit van het ondernemerschap in Nederland is hoog, vinden programmamanagers Marita de Hair en Erik de Heer. Toch zien zij nog kansen voor Nederlandse ondernemers. ‘Entrepreneurs met ambitie kunnen elkaar stimuleren om groter te durven denken.’ Wie zijn de … Continued

Lees verder

De sleutels tot succesvolle groei

Groeien gaat met vallen en opstaan – daar weten de finalisten van EY Entrepreneur Of The Year 2018 alles van. Maar wat zijn eigenlijk de sleutels voor de succesvolle groei van je onderneming? Onderzoekers van Rabobank en Rijksuniversiteit Groningen onderzochten er vier.  

Lees verder

Video: Winnaar EY Family Business Legacy Award

Op 2 oktober werd Smit & Zoon uitgeroepen tot de winnaar van de EY Family Business Legacy Award 2018. Bekijk hieronder de video. Uw cookieinstellingen laten het tonen van deze content niet toe. De volgende cookies zijn nodig: marketing. Wijzig uw instellingen om deze content te zien.

Lees verder

Video: Transparant over cybersecurity Tony de Bos

Klanten vinden security en privacy belangrijk. Bekijk hieronder de video van Tony Bos, Cybersecurity Lead van EY, die vertelt over nieuwe bedreigingen waar organisaties moeten letten. Uw cookieinstellingen laten het tonen van deze content niet toe. De volgende cookies zijn nodig: marketing. Wijzig uw instellingen om deze content te zien.

Lees verder

Video: John Huiberts EY Entrepreneur Of The Year 2018

Op 2 oktober 2018 werd John Huiberts van IGM Resins in Amsterdam uitgeroepen tot EY Entrepreneur Of The Year. Bekijk hieronder de video.   Uw cookieinstellingen laten het tonen van deze content niet toe. De volgende cookies zijn nodig: marketing. Wijzig uw instellingen om deze content te zien.  

Lees verder

Video: EY Next-Gen Academy

Ernst Groenteman, programmadirecteur van de EY Entrepreneur Of The Year, vertelt over de EY Next-Gen Academy. Een internationaal programma voor de ‘Next-Geners’ van familiebedrijven. Bekijk hieronder de video. Uw cookieinstellingen laten het tonen van deze content niet toe. De volgende cookies zijn nodig: marketing. Wijzig uw instellingen om deze content te zien. Bekijk hier wat … Continued

Lees verder

Wasserijbedrijf Newasco ruilt het servet in voor het tafellaken

Als conjunctuurongevoelige onderneming veranderde er bij wasserijbedrijf Newasco niet veel. De omzet bleef stromen, de winst was positief. En groeien? Waarom zou je? Maar toen ondernemer Marc Nieuwland over de lange termijn van zijn bedrijf begon na te denken, veranderde alles en ontdekte hij nieuwe groeikansen. Die kansen liggen er voor iedere ondernemer met de … Continued

Lees verder

Marco van Zijverden (EY Entrepreneur Of The Year 2015): Lessen van een winnaar

In 2015 werd Marco van Zijverden, CEO van de Dutch Flower Group (DFG), verkozen tot EY Entrepreneur Of The Year 2015 in de categorie Master. Wat heeft de prijs hem en zijn bedrijf gebracht? En welke lessen kan hij andere ondernemers meegeven? De prijs voor EY Entrepreneur Of The Year 2015 heeft Marco van Zijverden … Continued

Lees verder

Familiebedrijf Smit & Zoon verduurzaamt de leerindustrie voor de achtste generatie

Een gezond en duurzaam familiebedrijf doorgeven aan de achtste generatie. Dat is het doel van Marc Smit (47), huidig eigenaar en zevende in de lijn van opvolgers binnen Smit & Zoon. Zijn bedrijf won dit jaar de EY Family Business Legacy Award. Dit doel indachtig besloot Smit vorig najaar om de steven te wenden. Het … Continued

Lees verder

Goed managen is een ander vak dan ondernemen

Als het op de discipline van management aankomt, scoren Nederlandse bedrijven goed. In een internationale vergelijking door de Rabobank en de Rijksuniversiteit Groningen komt Nederland op de zesde plaats. Toch zit het belang van goed management nog lang niet bij iedere Nederlandse ondernemer tussen de oren. De jury van de EY Entrepeneur Of The Year … Continued

Lees verder

John Huiberts: EY Entrepreneur Of The Year

Op 2 oktober werd hij uitgeroepen tot EY Entrepreneur Of The Year: John Huiberts, oprichter en huidig chairman van uv-lakkenmaker IGM Resins. Een stralende glimlach kwam tevoorschijn, zowel op zijn eigen gezicht als op dat van zijn kinderen. Ondernemer John Huiberts (48) kreeg de prijs dinsdag op het podium van Theater Amsterdam uitgereikt door VNO-NCW-voorzitter … Continued

Lees verder

Finaledag voor de EY Entrepreneur Of The Year

Op dinsdag 2 oktober zijn in Amsterdam de winnaars bekend gemaakt van de EY Entrepreneur Of The Year en de EY Emerging Entrepreneur Of The Year. Bekijk hieronder de aftermovie van de finaledag. Uw cookieinstellingen laten het tonen van deze content niet toe. De volgende cookies zijn nodig: marketing. Wijzig uw instellingen om deze content … Continued

Lees verder

‘Beide winnaars hebben terecht gewonnen’

Op dinsdag 2 oktober wordt bekendgemaakt wie de EY Entrepreneur Of The Year en de EY Emerging Entrepreneur Of The Year zijn geworden. Juryvoorzitter Jan Kees de Jager legt uit hoe de jury die keuze heeft gemaakt. Tijdens de finale worden de namen van de winnaars bekendgemaakt. Acht finalisten zijn in afwachting van het moment … Continued

Lees verder

Hester Le Riche voelde zich verplicht de Tovertafel op de markt te brengen

Hester Le Riche begon in 2009 met een promotieonderzoek aan de TU Delft dat moest leiden tot een product dat ouderen met dementie in beweging kon krijgen. Toen ze dat product, de Tovertafel, had ontwikkeld, was de impact op gebruikers zo groot dat ze de afronding van haar proefschrift even uitstelde. Ze richtte Active Cues … Continued

Lees verder

CLUSE: succesvol met horloges als modeaccessoire

Stel, je hebt een goed idee. Je gaat ermee de markt op, maar de klant hapt niet toe. Wil dat zeggen dat het idee slecht is? Of heb je meer geduld en inspanning nodig? Het laatste, dachten oud-advocaten Ed Postmus en Rudyard Bekker toen ze in 2013 besloten horloges te vermarkten. ‘Knap hoe het bedrijf … Continued

Lees verder

Daniel de Boer (ProQR): ´Met een nieuwe missie nog meer impact maken´

Toen hij in 2012 ontdekte dat zijn zoon aan taaislijmziekte leed, richtte ICT-ondernemer Daniel de Boer biotechbedrijf ProQR Therapeutics op. Het doel: een medicijn tegen deze ziekte ontwikkelen. Nu er goed werkende medicijnen bestaan, richt ProQR zich op de bestrijding van ernstige genetische ziekten die grote farmaceuten laten liggen. De Boer spreekt erover met Marita … Continued

Lees verder

DEGIRO: goedkoop, gemakkelijk en groeiend

DEGIRO groeit sinds 2013 met 50 procent per jaar. De succesformule van de onlinebroker is eenvoudig: transacties zijn spotgoedkoop waardoor beleggen via DEGIRO zelfs voor particulieren met een klein vermogen toegankelijk is. Het geheime wapen van DEGIRO is het in eigen beheer ontwikkelde automatiseringssysteem, zegt CEO en medeoprichter Niels Klok (42). ‘Geen legacy-software, maar een … Continued

Lees verder

CCV: van pinapparatenleverancier naar aanjager van de cashloze samenleving

Veranderingen die een sector op zijn kop zetten, komen bijna altijd van buiten. Bij familiebedrijf CCV ging het ook zo. Toch was de buitenstaander die de verandering bracht lid van de familie. Na een lange carrière buiten het familiebedrijf stapte Enny van de Velden (57), dochter van de oprichter, aan boord en zette de strategie … Continued

Lees verder

Hoe je groeit buiten je eigen branche

Groeien kunnen ze – deze twee ondernemers. Philippe Vorst (49) doet dat met zijn pizzabedrijf New York Pizza en Jaap Korteweg (56) met de vleesvervangerproducent De Vegetarische Slager. Hun bedrijf vooruitbrengen is voor hen geen kwestie van hetzelfde spelletje opnieuw doen. Nee, groeien doen Vorst en Korteweg door buiten hun eigen marktsegment te kijken. ‘Echte … Continued

Lees verder

Hoe Moyee met blockchain zorgt voor eerlijke koffiehandel

Moyee Coffee combineert idealisme en ondernemerschap, zegt oprichter en directeur Guido van Staveren van Dijk. Deze social enterprise maakt de koffiehandel eerlijker door middel van blockchaintechnologie. Het bracht Moyee een nominatie voor EY Emerging Entrepreneur Of The Year. ‘Een unieke en bijzonder kansrijke technologie’, oordeelt Johan Traa, blockchain technology leader van EY. Een dubbelinterview. Dat … Continued

Lees verder

Jurydag EY Emerging Entrepreneur Of The Year

Bekijk hieronder de aftermovie van de jurydag voor de EY Emerging Entrepreneur Of The Year, op woensdag 5 september in Maarsseveen. Uw cookieinstellingen laten het tonen van deze content niet toe. De volgende cookies zijn nodig: marketing. Wijzig uw instellingen om deze content te zien. Het volledige verslag van de jurydag vindt u hier.

Lees verder

Jurydag EY Entrepreneur Of The Year

Bekijk hieronder de aftermovie van de jurydag voor de EY Entrepreneur Of The Year, op woensdag 5 september in Maarsseveen. Uw cookieinstellingen laten het tonen van deze content niet toe. De volgende cookies zijn nodig: marketing. Wijzig uw instellingen om deze content te zien. Het volledige verslag van de jurydag vindt u hier.

Lees verder

Jury op zoek naar krachtige ondernemers met inspirerende verhalen

Een inspirerend voorbeeld, een krachtige uitvoering, en sterke communicatieve vaardigheden – dat zijn de maatstaven waarlangs de juryleden de genomineerden voor de EY Entrepreneur Of The Year leggen. De Jurydag vond woensdag 5 september in Maarsseveen plaats. Het was weliswaar een regenachtige ochtend aan de Maarsseveense Plassen, maar binnen was de sfeer al vroeg goed. … Continued

Lees verder

Michiel Muller (Picnic): ‘De derde keer wordt het makkelijker’

‘Een droom,’ zo noemt oprichter Michiel Muller (54) de reactie van consumenten op Picnic. Al sinds de lancering in 2015 staan Nederlanders namelijk in de rij om deze app voor gratis onlineboodschappen te proberen. Het bedrijf groeit hierdoor ongekend hard, wat wel betekent dat het keihard werken is om de belofte van Picnic waar te … Continued

Lees verder