Marco van Zijverden (EY Entrepreneur Of The Year 2015): Lessen van een winnaar

In 2015 werd Marco van Zijverden, CEO van de Dutch Flower Group (DFG), verkozen tot EY Entrepreneur Of The Year 2015 in de categorie Master. Wat heeft de prijs hem en zijn bedrijf gebracht? En welke lessen kan hij andere ondernemers meegeven?

De prijs voor EY Entrepreneur Of The Year 2015 heeft Marco van Zijverden (56) en DFG veel gebracht, constateert hij. ‘Voor mijzelf en mijn medebestuurders was het zoiets als een medaille winnen bij de Olympische Spelen. Ondernemen is topsport, en als je zo’n prijs wint, is het alsof je een gouden medaille krijgt toegekend.’ Nog belangrijker vond hij het effect op de eigen medewerkers. ‘Zij waren vervuld van trots en zagen de prijs als een erkenning voor hun harde werk.’ Ook zorgde de prijs voor veel publiciteit in de pers. ‘Het heeft onze goede naam onder banken, kwekers, veilingen en andere stakeholders versterkt. Ook onze reputatie als werkgever is versterkt. Belangrijk, aangezien we talentvolle mensen nodig hebben. Een goed en onderscheidend imago als werkgever is daarbij cruciaal.’

Marco van Zijverden, CEO van de Dutch Flower Group (DFG)

Belangrijkste lessen

De Dutch Flower Group (DFG), die in 1999 uit een fusie van de OZ Group en de Van Duijn Groep ontstond, is inmiddels de grootste bloemenexporteur ter wereld. Ook na 2015 groeide het bedrijf flink door. Vorig jaar boekte DFG zelfs een recordomzet van 1,5 miljard. Hoe lukt het DFG om die groei vast te houden? Enkele lessen van Marco van Zijverden.

  1. Groot worden is simpeler dan groot blijven

    ‘Om groot te blijven en te blijven groeien, mag je nooit achteroverleunen’, aldus Van Zijverden. De sector waarin DFG opereert is ‘snoeihard’, en ‘verlies- en winst liggen dicht tegen elkaar aan’. De gehele sierteelt staat onder druk van grote inkopers en buitenlandse concurrentie. Het aantal exportbedrijven neemt jaar in jaar uit af. Zelfs grote concurrenten als Ciccolella en Florimex gingen vijf jaar geleden failliet. ‘Juist als je succesvol bent, mag je niet verzaken’, concludeert Van Zijverden. ‘Je moet dus scherp zien te blijven. Alleen zo kun je de positie die je hebt opgebouwd bestendigen.’

  1. Werk zo innig mogelijk samen

    Hoe je je positie behoudt en uitbouwt? Een van de sleutels is samenwerking, benadrukt Van Zijverden. ‘Dat klinkt misschien weinig opzienbarend, maar in de praktijk blijkt keer op keer dat samenwerkingsverbanden niet intensief genoeg zijn om vruchten af te werpen. Daarom is DFG het resultaat van een innige band tussen zijn twee voorgangers OZ Group en Van Duijn Groep. Door beide bedrijven te fuseren, konden we nog beter samenwerken. Niet alleen binnen de organisatie, maar vooral ook in de keten, met onze klanten en onze leveranciers. Zo zorgen we dat leveranciers met onze klanten kunnen afstemmen welke producten ze moeten leveren, onder welke voorwaarden en tegen welke prijs. Hoe tevredener alle betrokken partijen, des te groter de verdere groeikansen.’

  1. Betrek het topmanagement bij de bedrijfsvoering

    ‘DFG bestaat uit zo’n dertig bedrijven met een grote mate van zelfstandigheid. Het succes van de groep wordt bepaald door de resultaten van die zelfstandige bedrijven – en daarmee van degenen die verantwoordelijk zijn voor het beleid ter plekke. Om onze medewerkers betrokken te houden, laten we ze delen in de resultaten. Voor ons topmanagement hebben we dan ook een participatieregeling.’ Om hen nauwer bij de bedrijfsvoering te betrekken, is het van belang dat topmanagers en hun medewerkers overtuigd zijn van de juistheid van de besluiten van de directie, benadrukt Van Zijverden. Dat kost tijd, maar het effect is die tijdsinvestering waard, vindt hij. ‘Draagvlak creëren lijkt misschien vertragend te werken, maar uiteindelijk maakt het dat onze mensen veel gemotiveerder zijn.’

  1. Haal de beste mensen binnen en geef ze de ruimte

    Van Zijverden: ‘In onze sector geldt dat de kwaliteit van je mensen beïnvloedt hoe succesvol je bedrijf is. Het is echt mensenwerk. Denk alleen al aan hoe belangrijk verkopers en relatiemanagers zijn in de omgang met de klant. Daarom moeten mensen de ruimte krijgen om zichzelf te ontwikkelen. In je bedrijfscultuur is enige fouttolerantie daarom belangrijk. Iedereen maakt fouten, maar zolang mensen van hun missers leren is dat geen bezwaar.’ Dit geldt ook voor de directie, benadrukt Van Zijverden. ‘Mijn eigen grootste fout was – en is soms nog steeds – dat ik beslissingen snel wil doorvoeren, te snel. Ik heb geleerd om het meer tijd in het voortraject te nemen: om andere directeuren te betrekken bij de besluitvorming. En dat het dus nodig is om meer draagvlak binnen de organisatie te creëren.’

De EY Entrepreneur Of The Year award wordt al meer dan dertig jaar in ruim zestig landen uitgereikt. De award is bedoeld om ondernemerschap nadrukkelijk op een voetstuk te zetten en ondernemers aan te moedigen en te ondersteunen om het beste uit zichzelf, hun cliënten en hun medewerkers te halen.

 

Ernst Groenteman, programmadirecteur EY Entrepreneur Of The Year: “De ondernemers zijn aan de tand gevoeld door topondernemers. Dat maakt het programma niet alleen een competitie, maar vooral een ontmoetingsplaats voor ondernemers, familiebedrijven, investeerders, private equity partijen, startups en scaleups. Een programma waar inspiratie, innovatie, herkenning, mentoring, verschillen en overeenkomsten de brandstof zijn voor verdere groei.”

Dit is een partnerpagina. De redactie van EW is niet verantwoordelijk voor de inhoud.