Groeien kunnen ze – deze twee ondernemers. Philippe Vorst (49) doet dat met zijn pizzabedrijf New York Pizza en Jaap Korteweg (56) met de vleesvervangerproducent De Vegetarische Slager. Hun bedrijf vooruitbrengen is voor hen geen kwestie van hetzelfde spelletje opnieuw doen. Nee, groeien doen Vorst en Korteweg door buiten hun eigen marktsegment te kijken. ‘Echte inspiratie komt niet bij je buren vandaan.’
Philippe Vorst begon New York Pizza als ‘een brutaal, rebels pizzamerk’, dat in tweeënhalf decennium uitgroeide tot een bedrijf met 86 miljoen euro omzet (2017). Met een eigen groothandel, eigen deegtoevoer en sinds 1996 een eigen bezorgservice. Groeien deed Vorst niet alleen in de breedte, in het aantal vestigingen en in andere landen, maar ook in de diepte, door meer schakels in de productieketen te beheersen. In 2014 was Vorst dan ook finalist als EY Accelerating Entrepreneur Of The Year.
De EY Entrepreneur Of The Year award wordt al meer dan dertig jaar in ruim zestig landen uitgereikt. De award is bedoeld om ondernemerschap nadrukkelijk op een voetstuk te zetten en ondernemers aan te moedigen en te ondersteunen om het beste uit zichzelf, hun cliënten en hun medewerkers te halen.
Ernst Groenteman, programmadirecteur EY Entrepreneur Of The Year: “De ondernemers zijn aan de tand gevoeld door topondernemers. Dat maakt het programma niet alleen een competitie, maar vooral een ontmoetingsplaats voor ondernemers, familiebedrijven, investeerders, private equity partijen, startups en scaleups. Een programma waar inspiratie, innovatie, herkenning, mentoring, verschillen en overeenkomsten de brandstof zijn voor verdere groei.”
Jaap Korteweg startte De Vegetarische Slager (verwachte omzet in 2018: 24 miljoen euro), een merk van vegetarische vleesvervangers, in 2010. Als negende generatie boer beschouwde hij vlees als een dagelijkse vanzelfsprekendheid. Maar toen hij na de varkenspest de ongezondheid van vlees inzag en een poging deed vegetariër te worden, kon hij niet aan de smaak van bestaande vleesvervangers wennen. Zo ontstond De Vegetarische Slager – het bedrijf waarmee Korteweg in 2016 tot EY Emerging Entrepreneur Of The Year werd uitgeroepen.
Wat zijn de ingrediënten voor het groeien buiten je eigen vakgebied? Dit zijn de vier tips van Philippe Vorst en Jaap Korteweg.
Ingrediënt 1. Nieuwsgierigheid
Naast ambitie is nieuwsgierigheid het belangrijkste ingrediënt, stelt Vorst. ‘Een van de leukste en beste dingen die New York Pizza gedaan heeft, is het ontwikkelen van de elektrische bezorgfiets. Dat idee ontstond toen ik in 2011 in California zo’n elektrische fiets zag staan voor een hamburgerrestaurant. Toen ik terugkwam, ben ik dat met fietsfabrikant Sparta direct gaan ontwikkelen. De grap was: die fiets die ik had gezien, bleek uiteindelijk helemaal geen fiets te zijn, maar een elektrische brommer.’ Wat je volgens Vorst niet moet doen? ‘Achter je concurrenten aanlopen. De beste ideeën vind je buiten je eigen wereldje.’

Philippe Vorst van
pizzabedrijf New York Pizza
Nieuwsgierigheid betekent voor Korteweg niet dat je als ondernemer ergens gelijk business in ziet. ‘En dat is maar goed ook,’ vindt hij. ‘Was ik begonnen met een uitgewerkt businessplan, dan was ik nooit aan De Vegetarische Slager begonnen. Alle deskundigen die we gaandeweg spraken, raadden het me af. Kansloos, vonden ze.’ Toch zette Korteweg zijn missie voort. Als kersvers vegetariër sprak Korteweg met levensmiddeltechnologen van de Wageningen Universiteit, die op basis van bonen een kipachtige structuur hadden ontwikkeld. ‘Dat legde de basis voor De Vegetarische Slager.’
Ingrediënt 2. Samenwerking
Samenwerking is het tweede ingrediënt voor succesvol ondernemerschap, aldus beide heren. Vorig jaar, tijdens de bijeenkomsten van de World Entrepreneur Of The Year in Monaco, leerden Vorst en Korteweg elkaar kennen. Daar bespraken ze het idee van de pizza met veganistische shoarma. Korteweg: ‘Vegetarisch shoarmavlees maakten we al. De uitdaging kwam daarna.’ Vorst: ‘Ja, we moesten natuurlijk ook een fatsoenlijke mozzarellavervanger maken. Dat was het moeilijkst.’

Jaap Korteweg van De Vegetarische Slager
De Vegetarische Slager werkt ook samen met makers van consumentenproducten. Zo maakt Korteweg vegetarische rookworsten op basis van eiwitten. ‘Onze rookworst is getest door een van de grootste rookworstmerken en zal binnenkort worden gelanceerd.’ Ook werkt hij samen met Unox voor de productie van vegetarische balletjes in tomatensaus en wil hij binnenkort een andere kipvervanger lanceren in samenwerking met een kipquornmerk.
Ingrediënt 3. Trouw aan je merk
‘New York Pizza is vanaf de start een brutaal en rebels merk,’ stelt Vorst. ‘Maar wat bijna niemand beseft, is dat wij al jaren helemaal van geur-, kleur- en smaakstoffen af zijn. We hebben ook een rigoureuze zoutreductie toegepast op onze pizza’s en denken dat gezond eten de norm wordt.’
Dat bijt met het imago van het merk, erkent Vorst. ‘Toch veranderen we ons merk niet. We besloten om onze duurzaamheid als een tweede laag op de verpakking te zetten. Dat werkt. Zo hebben we rond de honderdduizend vegan pizza’s verkocht. En een groot deel van de opbrengst daarvan gaat naar stichting Sea Shepherd, zelf ook een lekker brutale club.’ Vorst heeft dan ook geen spijt dat hij zijn merk destijds als rebels in de markt heeft gezet. ‘Ik zou het nu opnieuw zo doen. Het is ongelooflijk leuk om een ontwrichtend merk te hebben. Dat geeft de vrijheid om veel lol te maken.’
Ingrediënt 4. Zelfstandige productie
Vorst is voorstander van zo veel mogelijk productie binnenshuis. Dat New York Pizza al in de beginjaren een eigen deegfabriek startte, heeft een reden. ‘De bodem is het hart van elke pizza. De productie daarvan ga ik niet outsourcen.’ Afgelopen twee jaar is er ook een eigen softwareteam bijgekomen. Met als voordeel dat de innovatie van zowel productie als digitalisering binnenshuis kan plaatsvinden. Vorst: ‘Omdat we ons deeg naar achttien landen exporteren, zijn we bovendien een echt kenniscentrum voor pizzadeeg geworden.’
Ook Korteweg heeft een eigen fabriek. Het geeft volgens hem ‘veel positieve energie’ om met het ontwikkelteam boven op de productie te zitten. ‘Korte lijntjes, dat is in een innovatieve markt noodzakelijk.’ Hij denkt er weleens aan om meer productie in eigen hand te nemen – ‘omwille van de kwaliteit’. Nieuwe kansen ziet Korteweg in de ontwikkeling van vet-, zout- en suikerarme producten. ‘Je kunt het malse gevoel van vlees prima simuleren door water te gebruiken in plaats van vet. De truc is dat je het op de juiste manier moet binden. Als je inventief genoeg bent, is er altijd een weg.’



























