Philip van Tijn Premium Corner

Onze treinen bestuurd vanuit Berlijn en Parijs?

30 oktober 2022Leestijd: 4 minuten

Er kleven grote nadelen aan de uitverkoop van delen van het spoorwegnet, schrijft Philip van Tijn. Buitenlandse bedrijven staan te trappelen om in te schrijven op de lucratieve trajecten terwijl de winkeldochters, waar buiten de piekuren drie passagiers in een trein zitten, voor NS achterblijven.

Sommige maatschappelijke thema’s hebben de benaming crisis gekregen, andere moeten het doen met een wat lagere categorie van urgentie, de hoofdpijndossiers. En dan zijn er die thema’s die een tijdje niet de krant of het Journaal halen, maar daarmee nog niet zijn verdwenen. Dat zijn de sluimerdossiers.

Philip van Tijn is bestuurder, toezichthouder en adviseur. Hij schrijft wekelijks een blog over de actualiteit.

Aanstaande dinsdag, 1 november, bereikt zo’n sluimerdossier weer eens de Tweede Kamer. Die discussieert dan over een brief van Vivianne Heijnen (CDA), staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, over de ‘voortgang marktordening spoor’. In vijf A4’tjes staat zoals gebruikelijk veel politieke geheimtaal over ‘open toegang spoor’ en het ‘vierde spoorwergpakket’. Maar als je dat afpelt draait het maar om één issue: hoeveel spoorwegnet wordt NS in de komende decennia gegund en mogen we NS voortrekken, terwijl concurrenten staan te trappelen om lucratieve trajecten, met name in de Randstad, over te nemen? Intussen roepen de bazen van die concurrenten, die al stukken spoor in ons land mogen exploiteren, dat het een schande is dat in Nederland de eigen NS een voorkeursbehandeling krijgt, terwijl dat van ‘Brussel’ niet mag. Want in het Europa van Brussel moet ook op het spoor sprake zijn van eerlijke concurrentie en van marktwerking.

De energiesector is al eerder uitverkocht

Nu laat ik even daar dat marktwerking tegenwoordig allesbehalve nog wordt gezien als de ideale oplossing, sterker: dat marktwerking door menigeen wordt beschouwd als de bron van veel kwaad in de verstreken kwart eeuw.

Maar zelfs als marktwerking wel iets moois is, kun je nog niet de marktwerking voor pindakaas, levensverzekeringen en het spoor op één hoop gooien. Ons spoorwegnet in de Randstad is het drukstbereden net in de hele wereld en zeker tegen die achtergrond kun je niet zeggen dat NS het heel slecht doet. Wie wel eens in andere EU-landen met de trein reist, met name in Duitsland, krijgt zelfs een zekere bewondering voor onze eigen NS, al vallen er wel herfstblaadjes op de rails. Maar vooral is het spoorwegnet minder onbeperkt dan de productie van pindakaas.

Er kleven aan de uitverkoop van delen van het spoorwegnet grote nadelen. Buitenlandse bedrijven staan te trappelen om in te schrijven op de lucratieve trajecten, terwijl de winkeldochters, waar buiten de piekuren drie passagiers in een trein zitten, voor NS achterblijven.

Laden…

Word abonnee en lees direct verder

Al vanaf € 9,- per maand leest u onbeperkt alle edities en artikelen van EW. Bekijk onze abonnementen.

Verder lezen?

U hebt momenteel geen geldig abonnement. Wilt u onbeperkt alle artikelen en edities van EW blijven lezen? Bekijk dan onze abonnementen.

Bekijk abonnementen

Er ging iets fout

Uw sessie is verlopen

Wilt u opnieuw

Premium Corner

Ingelogde abonnees van EWmagazine kunnen reageren
Bij het plaatsen van een reactie geldt een aantal voorwaarden. Klik hier voor de voorwaarden.

Reacties die anoniem worden geplaatst of met een overduidelijke schuilnaam zullen door de moderator worden verwijderd, evenals reacties die niets met het onderwerp van het artikel te maken hebben. Dit geldt evenzeer voor racistische of antisemitische reacties. De moderator handelt in opdracht van de hoofdredacteur.