Een tweede coronagolf is voor luchtvaartmaatschappijen als KLM een desastreus scenario. Dat plaatst ook de Nederlandse staat voor een dilemma, schrijft Marijn Jongsma. De nu toegezegde steun is waarschijnlijk niet genoeg.
Voor 1 oktober moet KLM haar herstelplan met kostenbesparingen indienen, een voorwaarde voor het toegezegde reddingspakket van het kabinet. Dat bedraagt 3,4 miljard euro, bestaand uit leningen en garanties. Die steun is bepaald niet gratis. KLM betaalt een premie voor de garanties, en op de directe lening ter waarde van 1 miljard euro kan de rente oplopen tot 8 procent boven de korte rente (euribor).
Lees het omslagverhaal van Marijn Jongsma: Kan Nederland zonder KLM?
Daarnaast is de luchtvaartmaatschappij de grootste verbruiker van de NOW-regeling, waarbij bedrijven met grote omzetverliezen loonkostensubsidies van de overheid kunnen krijgen. In juli was de rekening al opgelopen tot bijna 300 miljoen euro.
Laden…
Word abonnee en lees direct verder
Al vanaf €15 per maand leest u onbeperkt alle edities en artikelen van EW. Bekijk onze abonnementen.
Bent u al abonnee en hebt u al een account? log dan hier in
Verder lezen?
U bent momenteel niet ingelogd of u hebt geen geldig abonnement.
Wilt u onbeperkt alle artikelen en edities van EW blijven lezen?
Er ging iets fout
Uw sessie is verlopen
Wilt u opnieuw inloggen