De regering wil dat Schiphol straks weer mag groeien, dat er meer mensen kunnen wonen in de Randstad en dat het ook nog eens ‘leefbaarder’ wordt in datzelfde gebied. Dat kan niet allemaal. Kiezen dus, schrijft Robbert de Witt.
De ministers die verantwoordelijk zijn voor de ruimtelijke inrichting van de Randstad, lijken steeds meer op die acrobaten die allemaal borden op lange stokken tegelijk draaiende proberen te houden. Met elk bordje proberen ze rekening te houden, zonder dat er iets stuk gaat. Maar soms moet je toch kiezen welk bordje je laat vallen, als het niet meer lukt ze allemaal in de lucht te houden.
VVD-bewindsvrouw Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) probeerde dit jaar Schiphol, KLM en alle omwonenden van de luchthaven – een van de grootste ter wereld – tevreden te houden. Ondanks groeiende overlast, meende zij dat het luchtverkeer boven het drukste deel van het land best kan. Met stapjes, want vliegtuigen worden volgens haar steeds stiller en schoner, zo schreef zij in de Luchtvaartnota, die een toekomst schetst van de luchtvaart in Nederland tot 2050.
Laden…
Word abonnee en lees direct verder
Al vanaf €15 per maand leest u onbeperkt alle edities en artikelen van EW. Bekijk onze abonnementen.
Bent u al abonnee en hebt u al een account? log dan hier in
Verder lezen?
U bent momenteel niet ingelogd of u hebt geen geldig abonnement.
Wilt u onbeperkt alle artikelen en edities van EW blijven lezen?
Er ging iets fout
Uw sessie is verlopen
Wilt u opnieuw inloggen