In Nederland worden omstreden beelden niet weggehaald, maar uitgelegd. Wat heeft deze historische figuur op z’n kerfstok? Verstandig beleid, maar ook kwetsbaar, constateert Gertjan van Schoonhoven. Feiten doen er niet toe, zo laat de bekladding van het Piet Hein-standbeeld zien.
Vergeleken met die echte Beeldenstorm van lang geleden, valt het tot nu toe nog wel mee in Nederland. Ook als je de incidenten hier vergelijkt met recentere beeldenstormen elders. Oost-Europa na de Muur, Irak na Saddam Hussein, de Verenigde Staten en Engeland na Black Lives Matter.
Het Piet Hein-beeld in Rotterdam-Delfshaven is wel besmeurd en dat is irritant genoeg, maar het staat er nog. Alle straatnaambordjes van de J.P. Coenstraat in Tilburg zijn doorgestreept, maar het standbeeld van de kiezelharde koopman-veroveraar staat nog fier overeind op de ereplek die het in 1893 kreeg: de Roode Steen in Coens geboorteplaats Hoorn.
Lang voor Black Lives Matter overleefde het beeld al golven van binnenlands anti-koloniaal protest, mede door verstandig opereren van de directeur van het West-Fries Museum, Ad Geerdink. Hij, pragmaticus, en Coen, tiran, werden de pioniers van het bordje.
Een eerbetoon kun je zo’n uitlegstandbeeld moeilijk noemen
Omstreden standbeelden haal je niet weg, is in Hoorn al jaren het devies. Op omstreden standbeelden leg je keurig uit wat het beeld op z’n kerfstok heeft, en wie daar aanstoot aan nemen. Een eerbetoon kun je zo’n beeld moeilijk noemen. Boven wordt het ondergepoept door de duiven, onder door de historische feiten. Zo’n beeld is meer een Mahnmal, zoals de Duitsers zeggen, een vermanend monument.
Laden…
Word abonnee en lees direct verder
Al vanaf €15 per maand leest u onbeperkt alle edities en artikelen van EW. Bekijk onze abonnementen.
Bent u al abonnee en hebt u al een account? log dan hier in
Verder lezen?
U bent momenteel niet ingelogd of u hebt geen geldig abonnement.
Wilt u onbeperkt alle artikelen en edities van EW blijven lezen?
Er ging iets fout
Uw sessie is verlopen
Wilt u opnieuw inloggen