Aan het Wilhelmus hoeven docenten niet per se aandacht te besteden, vindt het ‘ontwikkelteam Burgerschap’ dat Onderwijsminister Slob adviseert. Met het kapot relativeren van onze nationale identiteit dreigt kosmopolitisme op school door te slaan, schrijft Gertjan van Schoonhoven.
Komende donderdag, 10 oktober, krijgt minister Arie Slob (ChristenUnie), een reeks voorstellen voor herziening van het curriculum – de verplichte leerstof – in het basis- en voortgezet onderwijs. Welke kennis en vaardigheden moet het onderwijs onze kinderen bijbrengen? Wat moeten leerlingen, in het onderwijsjargon, ‘kennen en kunnen’?
De voorstellen komen uit de onderwijswereld zelf, en die is – de toch al niet geringe werkdruk ten spijt – niet over één nacht ijs gegaan. Liefst 130 leraren en 18 schoolleiders hebben er in een unieke van-onderop-operatie meer dan een jaar aan gewerkt, in negen ‘ontwikkelteams’ die zich bogen over negen ‘leergebieden’. Van ‘Digitale geletterdheid’ tot ‘Mens en Maatschappij’.
Voorrang voor ‘verbindende’ thema’s in lijn met VN-doelen
Daarnaast zijn er vier ‘verbindende’ thema’s aangewezen die in elk ‘leergebied’ terugkeren. Dat zijn: duurzaamheid, globalisering, technologie en gezondheid. Ze sluiten onberispelijk aan, zoals het op de betreffende website curriculum.nu met gepaste trots heet, bij de Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties (VN) uit 2015.
Ook Onno Aerden had een duidelijk advies: Geachte Chantal Alkemade, handhaaf het Wilhelmus!
Deze Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen – 17 in getal, plus 169 ‘onderliggende targets’ – hebben op zich weinig met in elk geval klassieke onderwijskundige ‘kennis en vaardigheden’ te maken. Des te meer met allerlei vormen van (derde)wereldverbetering die naar afspraak in VN-verband in 2030 moeten zijn bereikt: geen armoede, geen honger, schoon water, gendergelijkheid et cetera.
Je zou zeggen: bij al die ‘leergebieden’, thema’s en ‘onderliggende targets’ is er vast ook nog wel ergens een bescheiden plekje voor het Wilhelmus. Maar nee. Dat dan weer niet. Wel moeten leerlingen in het kader van Burgerschap ‘leren over de spanningen tussen de aan People Planet en Prosperity verbonden waarden en belangen die invloed hebben op de leefomgeving dichtbij en veraf’. Maar het nationale volkslied hoeft geen plekje in het curriculum van het onderwijs, vond het betreffende ‘ontwikkelteam’ Burgerschap.
Laden…
Word abonnee en lees direct verder
Al vanaf €15 per maand leest u onbeperkt alle edities en artikelen van EW. Bekijk onze abonnementen.
Bent u al abonnee en hebt u al een account? log dan hier in
Verder lezen?
U bent momenteel niet ingelogd of u hebt geen geldig abonnement.
Wilt u onbeperkt alle artikelen en edities van EW blijven lezen?
Er ging iets fout
Uw sessie is verlopen
Wilt u opnieuw inloggen