VVD-minister Cora van Nieuwenhuizen en de Europese luchtvaartautoriteit EASA namen gisteren om onduidelijke redenen een kordaat besluit: voor de Boeing 737 MAX is het Nederlandse luchtruim taboe. Het is een ambtelijke manier om met risico’s om te gaan, schrijft Eric Vrijsen.
Na de ramp afgelopen weekeinde in Ethiopië (157 doden) en de crash vijf maanden geleden in Indonesië (189 doden) is de gloednieuwe versie van Boeings werkpaard 737 opeens een onbetrouwbaar vliegtuig. Zou het?
Accident Bulletin no. 2
Issued on march 10, 2019 at 01:46 PM pic.twitter.com/KFKX6h2mxJ— Ethiopian Airlines (@flyethiopian) March 10, 2019
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Nieuwe vliegtuigtypes en eigenlijk alle openbaarvervoermiddelen kennen ‘kinderziektes’. Na verloop van tijd worden die opgelost en hoor je er nooit meer iets over.
Toevallig dat twee van de driehonderd vliegtuigen te pletter zijn geslagen
Natuurlijk zetten overheden vliegtuigen aan de grond als er een duidelijk risico is. Maar bij de Boeing 737 MAX is dat nog niet gebleken. Het is toevallig zo dat twee van de driehonderd vliegtuigen van dit gloednieuwe type in nog geen half jaar tijd te pletter zijn geslagen. Het duurt nog enkele weken voordat de ‘zwarte dozen’ van de Ethiopische Boeing zijn uitgelezen.
Bij de ramp in Indonesië speelde vermoedelijk een probleem met de hoogtemeters een rol, maar ook het onderzoek daar is nog lang niet afgerond. Defecte hoogtemeters hebben bij diverse vliegtuigtypes van zowel Boeing als Airbus tot crashes geleid.
In Ethiopië is de zeer voorlopige indruk dat het vliegtuig met een motorstoring kampte. Ook dat probleem heeft zich bij diverse toesteltypes voorgedaan. Toch volgen de autoriteiten de instinctieve reactie van het publiek – er is iets mis met dat vliegtuig! – en doen de Boeing 737 MAX pardoes in de ban.
Laden…
Al vanaf €15 per maand leest u onbeperkt alle edities en artikelen van EW. Bekijk onze abonnementen.
Bent u al abonnee en hebt u al een account? log dan hier in
U bent momenteel niet ingelogd of u hebt geen geldig abonnement.
Wilt u onbeperkt alle artikelen en edities van EW blijven lezen?