Hoongelach viel NS en ProRail gisteren ten deel, omdat ze vanwege een paar sneeuwvlokjes de dienstregeling uitdunden. Maar naarmate de dag vorderde en de files groeiden, bleek hun aanpak de juiste.
Je kunt er de klok op gelijk zetten: zodra het KNMI code geel afkondigt omdat zich een paar centimeter sneeuw aankondigt, slaat bij de Nederlandse Spoorwegen en ProRail de paniek toe. Lang voordat de eerste sneeuwvlok Zeeland bereikte, kondigden zij al aan dat er op dinsdag ‘vanwege sneeuwval’ minder treinen zouden rijden. In de praktijk hield dat in dat circa 22 procent van de treinen gisteren niet reed.
Meteen doken op sociale media de filmpjes op van treinen in Rusland, Zwitserland en de Verenigde Staten die zich moeiteloos een weg banen door een dik pak sneeuw, om duidelijk te maken dat het een stel slappelingen zijn daar bij de NS en ProRail. Ook reizigersvereniging Maatschappij voor Beter OV uitte kritiek op het uitgedunde aanbod en sprak op zijn website van een ‘angsthazendienstregeling’ en een ‘ontstellend gebrek aan ambitie’. De vereniging eist dat de minister ingrijpt.
En zeg nou zelf, wie op dinsdagochtend met zijn auto, fiets, bus of metro naar zijn werk ging, kreeg nou niet het idee dat het weer bezig was het land te ontwrichten.
Drukste spits ooit
Laden…
Word abonnee en lees direct verder
Al vanaf € 9,- per maand leest u onbeperkt alle edities en artikelen van EW. Bekijk onze abonnementen.
Bent u abonnee en hebt u al een account?
Log dan hier in
Verder lezen?
U hebt momenteel geen geldig abonnement. Wilt u onbeperkt alle artikelen en edities van EW blijven lezen? Bekijk dan onze abonnementen.
Ingelogde abonnees van EWmagazine kunnen reageren
Bij het plaatsen van een reactie geldt een aantal voorwaarden. Klik hier voor de voorwaarden.
Reacties die anoniem worden geplaatst of met een overduidelijke schuilnaam zullen door de moderator worden verwijderd, evenals reacties die niets met het onderwerp van het artikel te maken hebben. Dit geldt evenzeer voor racistische of antisemitische reacties. De moderator handelt in opdracht van de hoofdredacteur.