Whatsappen op de fiets zorgt voor ongelukken: verbieden dus

31 mei 2016Leestijd: 2 minuten
ANP

Wie kinderen heeft, weet hoe behendig ze zijn:
‘Schat, ben je zo thuis?’
Twee seconden later: ‘Op fiets ben er over 5 min.’

Geen puber die niet kan whatsappen en fietsen tegelijk. Maar of de oogappel ook de verkeerssituatie in de gaten houdt terwijl die op het schermpje kijkt en tikt? Nee, natuurlijk. Ook andere zintuigen die signalen kunnen opvangen, zijn vaak van de buitenwereld afgesloten. De ‘oortjes’, zoals de muziek voortbrengende oordopjes worden genoemd, brengen wel de rap van Typhoon of Drake in de gehoorgang, maar blokkeren het geluid van voortrazende auto’s.

De smartphone en het verkeer, het is een levensgevaarlijke cocktail. Niet voor niets staan er langs snelwegen borden die oproepen om achter het stuur de sociale media te mijden.

Forse straf

Het is te prijzen dat minister Melanie Schultz van Haegen (VVD, Infrastructuur) laat onderzoeken of gebruik van de ­mobiele telefoon op de fiets kan worden verboden. Net als in de auto dus. Bij eenvijfde van de ongevallen met fietsers tussen 12 en 24 jaar speelt de smartphone een dubieuze rol. Enkele ouders die een kind hebben verloren terwijl het op de fiets op het mobieltje loerde of naar harde muziek luisterde, hebben op zo’n verbod aangedrongen.

Na een verbod komt het aan op de handhaving. Daarin is Nederland nooit zo goed. En een flauwe boete gaat niet werken. Daarom moet de minister meteen maar zó’n forse straf introduceren, dat de jeugd voortaan wel linker uitkijkt.

Wie wordt betrapt op de fiets, wacht dan één afschrikwekkende sanctie: inleveren dat peperdure apparaat. Net zoals veel-te-hardrijders meteen hun auto kwijt zijn. Dat zal ze ­leren. En ongeduldige ouders moeten accepteren dat hun kind niet meer meteen terug-appt.