Design van het weekblad in een nieuw jasje: lees en geniet!

09 mei 2024Leestijd: 2 minuten

Al bijna tachtig jaar bepalen de termen prikkelend, nuchter, onafhankelijk en vrijheidslievend het karakter van EW. Vanaf deze week in een nieuw jasje. Het eerste resultaat: rustiger, overzichtelijker. Maar de inhoud is gebleven. Kijkt u vooral zelf.

Doorgaans gaat het op deze plek over wat er gaande is in de wereld. Elke week een poging tot een puntig commentaar, fris inzicht of een subtiele sneer. Van oorlog en formatie tot pro-Palestina-protesten en de populariteit van een tussenjaar bij scholieren: alles kan in een paar honderd woorden voorbijkomen.

Woorden. Redacteuren denken dat het vooral om de tekst draait. Vaak vragen ze of er nóg een pagina bij hun verhaal mag. Maar het oog wil ook wat. Daarom wil ik het deze keer hebben over de mensen die ons magazine er mooi laten uitzien. Sinds 1996 was Peter ter Mors onze art director, hij was verantwoordelijk voor alle vormgeving. Bij het afscheid voor zijn pensioen, twee weken geleden, kwamen we tot de slotsom dat hij zo’n 1.400 covers moet hebben gemaakt.

Elke week weer iets onderscheidends bedenken, is een ongelooflijke prestatie. Dan heb ik het niet eens over zijn vele herkenbare illustraties, vaak met abstracte vogels. Misschien valt het lezers niet zo op, maar reken maar dat zijn vormgeving 28 jaar lang het cement was van EW. Al die koppen, kaders, foto’s, grafieken en tekeningen maken journalistieke verhalen tot een geheel en geven EW zijn unieke identiteit.

Vanaf deze week is de vormgeving in handen van Dirk Smit

Inhoud hetzelfde gebleven

Vanaf deze week is de vormgeving in handen van Dirk Smit. Aan Smit en zijn team van ‘onze studio’ de opdracht om een nieuwe, creatieve invulling te geven aan die identiteit, een moderne omgeving voor al die woorden die al bijna tachtig jaar het karakter van EW bepalen. Ik noem er een paar: onafhankelijk, feitelijk, prikkelend, zakelijk, nuchter, vrijheidslievend. Het eerste ­resultaat heeft u in handen. Ja, het ziet er anders uit: rustiger, overzichtelijker. Maar de inhoud en alle rubrieken zijn hetzelfde gebleven.

Een harde noot om te kraken, was: blijft Non Solus? Mijn voorganger Arendo Joustra introduceerde deze ‘ultrakorte observatie’ in 2003. De Latijnse tekst stamt van drukkerij Elsevier die al vanaf de zeventiende eeuw het logo droeg van een man bij een boom, met de tekst ‘Non Solus’: ‘niet alleen’. EW staat voor bondig en helder. Voorwoord dus. Maar genoeg woorden over de vorm, kijkt u vooral zelf. En lees en geniet.

Heeft u vragen, opmerkingen, suggesties, mail mij: [email protected].

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."