Waarom politie oorlog tegen fatbike-terreur nu al verliest

20 november 2023Leestijd: 2 minuten
Jongeren met fatbikes op de openbare weg. Foto: ANP - Hollandse Hoogte- Dijkstra bv

In de strijd tegen opgevoerde fatbikes krijgen alle politie-eenheden binnenkort extra rollerbanken. Klinkt goed, maar dat zit in werkelijkheid anders, schrijft Gerlof Leistra.

Met zijn dikke banden en brommerzadel is de fatbike de baby-Harley Davidson onder de elektrische fietsen. De ‘fiets’ is vaak opgevoerd boven de toegestane snelheid van 25 kilometer per uur, en haalt dan snelheden van soms 60 kilometer per uur. Met hun asociale gedrag vormen veelal jonge fatbikers een gevaar voor andere weggebruikers.

Een groot aantal gemeenten dringt bij demissionair minister Mark Harbers (VVD) van Infrastructuur aan op maatregelen. Zij vinden dat de fatbikes niet thuishoren op het fietspad, maar op de rijweg. Verder pleiten zij voor invoering van een minimumleeftijd van zestien jaar om zo’n bike te mogen rijden.

Met een app ontspring je de dans

De politie wil harder optreden tegen snelheidsovertredingen. Alle eenheden krijgen binnenkort extra rollerbanken om te meten of een bike is opgevoerd. Maar inzet van rollerbanken heeft alleen zin bij fatbikes met een gashendel. Wie het opgevoerde gedeelte bedient met een app, ontspringt de dans eenvoudig. Als de app is uitgeschakeld, ondersteunt de motor de bike gewoon tot de legale snelheid van 25 kilometer per uur.

Om de doortrapte wegpiraten toch in de wielen te rijden, moet de politie beter handhaven. Wie harder rijdt dan de toegestane 25 kilometer per uur, zou naast een forse boete zijn of haar bike meteen kwijt moeten zijn. Overigens zijn de opvoersetjes al verboden.

Laat minister Harbers op de valreep vaart maken met het verbannen van de fatbikes van het rijwielpad.