Premium Lock Luister niet naar rancuneus links: de Hef kan best even uit elkaar voor Jeff Bezos

03 februari 2022Leestijd: 4 minuten
De Hef in Rotterdam. Foto: ANP

Over alles is ophef, dus ook over de Hef. Maar wat is er mis met een beetje reclame voor de can-do-mentaliteit van Rotterdam? De stad moet niet luisteren naar de miezerige maaiveld-rancune van activistisch-links, schrijft Gertjan van Schoonhoven.

Abonnee worden?Dagelijks op de hoogte blijven van de laatste actualiteiten, achtergronden en commentaren van onze redactie? Bekijk ons aanbod en krijg onbeperkt toegang tot alle digitale artikelen en edities van EW.Bekijk de mogelijkheden voor een (digitaal) abonnement hier

De Hef is misschien wel het geliefdste bouwwerk van Rotterdam: monumentale ‘ingenieurskunst’, vereeuwigd door Joris Ivens en Cornelis Bastiaan Vaandrager, lokale bron van nostalgische trots. Maar… behalve dat laatste heeft het Rijksmonument al lang geen functie meer. Treinen rijden er al een kleine dertig jaar niet meer over de voormalige spoorhefbrug: aan dat tijdperk maakte de Willemsspoortunnel in 1993 een eind. Sindsdien ‘kun je er alleen maar naar kijken’, zoals destijds werd gezegd. Wat is er dus mooier dan de Hef die zich op zijn oude dag nog even nuttig kan maken als wereldwijde reclamespot voor de can-do-mentaliteit in Rotterdam?

Maar nee. Over alles is ophef in deze tijd, dus ook over de Hef. Het Rotterdamse gemeentebestuur wil toestaan dat het horizontale middenstuk van de Koningshavenbrug (‘het Val’) tijdelijk wordt verwijderd om een gigantisch plezierjacht te laten passeren. Hoewel dat niet officieel is bevestigd, zou het gaan om een zeiljacht dat de rijkste man op aarde, Jeff Bezos, tot vorig jaar topman van Amazon, heeft laten bouwen bij Oceanco in Alblasserdam, dat is gespecialiseerd in superjachten voor de superrijken.

De drie masten van Bezos’ superzeiljacht zijn te hoog voor de Hef

Dit jaar is Bezos’ 127 meter lange superjacht af en moet het via Rotterdam naar de Noordzee, maar de drie masten zijn te hoog voor de Hef. De jachtbouwer heeft daarom gevraagd om toestemming voor de tijdelijke verwijdering van het middenstuk. Rotterdam wil daaraan tegemoetkomen. Weliswaar is in het verleden – na een jarenlange restauratie van de Hef, nadat sloop werd verijdeld – beloofd dat dat nooit meer zou gebeuren. Maar alle kosten worden door Bezos betaald en aan de constructie verandert verder niks. De Hef zou er maximaal twee weken afliggen.

Premium Lock

Laden…

Premium Lock

Word abonnee en lees direct verder

Al vanaf € 26,99 per kwartaal leest u onbeperkt alle edities en artikelen van EW. Bekijk onze abonnementen.

Premium Lock

Verder lezen?

U hebt momenteel geen geldig abonnement. Wilt u onbeperkt alle artikelen en edities van EW blijven lezen? Bekijk dan onze abonnementen.

Bekijk abonnementen

Premium Lock

Er ging iets fout

Premium Lock

Uw sessie is verlopen

Wilt u opnieuw