Radboud-ziekenhuis behandelt geen Achmea-verzekerden meer

09 december 2013Leestijd: 2 minuten

Nederlanders die een zorgverzekering hebben bij Achmea kunnen voorlopig niet terecht bij het Radboudumc in Nijmegen als ze voor niet-spoedeisende zorg komen. Ook maakt het ziekenhuis geen ‘nieuwe afspraken met nieuwe patiënten’.

Een woordvoerder van het Radboudumc in Nijmegen bevestigt berichtgeving hierover van de NOS. De stop is ingegaan op 25 november en duurt tot eind van dit jaar.

Uitzondering

Naar schatting kunnen dit jaar enkele honderden patiënten niet terecht bij het Radboudumc. Sommige Achmea-verzekerden kunnen vanaf januari weer bij het ziekenhuis terecht.

Het Radboudumc maakt een uitzondering voor spoedeisende zorg, voor al gemaakte afspraken en lopende behandelingen. Ook geldt de behandelingsstop niet voor kinderen. Reden voor de maatregel is dat het Radboudumc meer zorg zou hebben gegeven aan Achmea-klanten dan vooraf was afgesproken.

‘We zijn over het afgesproken bedrag aan zorg heen gegaan. Achmea wil het verschil niet betalen. De extra kosten zijn voor onze rekening. Een gesprek heeft tot niets geleid,’ zegt een woordvoerder van het ziekenhuis.

Gesprek

Volgens het ziekenhuis in Nijmegen heeft de behandelingsstop ook gevolgen voor klanten van Achmea-dochters als FBTO, Interpolis, Zilveren Kruis, Agis, Avéro Achmea en De Friesland. Achmea is met het Radboudumc in gesprek en maakt ook afspraken om dezelfde situatie volgend jaar te voorkomen.

De zorgverzekeraar zet vraagtekens bij de uitleg van het Radboudumc. ‘Het ziekenhuis heeft tot nu toe geen duidelijke cijfers aangeleverd waaruit blijkt dat het budget wordt overschreden.’