Maagdenhuisbezetters willen studiepunten voor ‘actievoeren’

27 maart 2015Leestijd: 2 minuten

‘Hardwerkende’ studenten dreigen studiepunten mis te lopen en daarmee studievertraging te krijgen door de bezetting van het Maagdenhuis. Het gebouw van de Universiteit van Amsterdam (UvA) is al sinds eind februari in handen van de studenten die meer democratisering eisen.

‘Wat te doen met de studievertraging die de hardwerkende studenten oplopen. Is er mogelijk sprake van compensatie in ECTS?’ schreven de studenten in een open brief naar het College van Bestuur (CvB) van de UvA.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Ook willen de studenten dat de verwarming van het gebouw in het weekend aangaat, zodat ‘mensen niet ziek worden’ en willen ze dat de schoonmakers van de universiteit terugkomen om het gebouw ‘hygiënisch te houden’. Elke zaterdag wordt er nu een grote schoonmaak gehouden door vrijwilligers. Voor aankomende zaterdag zouden zich al 80 mensen hebben aangemeld via Facebook.

Kritiek

De Nieuwe Universiteit probeert een overeenkomst te bereiken met het CvB en de Gebouwendienst over het praktische beheer van het Maagdenhuis. Het ‘democratische process’ – verkeerd gespeld door de studenten – zou op een zo prettig mogelijke manier moeten verlopen.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

De studenten hebben kritiek op het rendementsdenken in het onderwijs. Het nieuwe leenstelsel, het verdwijnen van  kleine studies die de universiteit te weinig geld opleveren en de druk om studiepunten te halen zouden ‘echte ontwikkeling’ in de weg staan. Universiteitsmedewerkers verzetten zich ook: ze willen meer vaste contracten en minder ‘prestatiegericht’ onderzoek.