Media: kabinet wil minder dieselauto’s, en aangifte na IS-posts

03 februari 2015Leestijd: 2 minuten
'ANP'

Het kabinet wil de verkoop van nieuwe dieselauto’s terugdringen. En een school in het Belgische Aalst heeft aangifte gedaan tegen twee leerlingen die zich op Facebook positief uitlieten over IS. Het mediaoverzicht van dinsdag 3 februari.

* Staatssecretaris Wilma Mansveld (PvdA, Infrastructuur) wil met haar collega Eric Wiebes (VVD, Financiën) in gesprek om de verkoop van het aantal dieselauto’s terug te dringen, omdat diesels te vervuilend zouden zijn.

Dat zou Mansveld willen doen middels een lastenverhoging. VVD-Kamerlid Barbara Visser laat aan De Telegraaf weten dat de maatregel absoluut niet door de beugel kan. ‘Dit is een oorlogsverklaring aan de schoonste dieselrijders. Het is de wereld op zijn kop.’

* Nog meer nieuws uit De Telegraaf: KLM heeft de bemanningsleden die in Kuala Lumpur overnachten, gewaarschuwd voor aanslagen door terroristen van IS. De vliegtuigmaatschappij raadt personeelsleden aan openbaar vervoer, grote winkelcentra en andere publieke ruimten waar veel westerlingen komen, te vermijden.

* Het Vrij Technisch Instituut (VTI) in het Belgische Aalst heeft aangifte gedaan tegen twee leerlingen omdat zij op Facebook IS ‘bewierookten’, schrijft de Vlaamse krant Het Laatste Nieuws. De school gaat nu alle leerlingen op Facebook in de gaten houden. ‘Geen taak van de school,’ zeggen privacy-experts.

De school denkt daar anders over: ‘We gaan onze maatschappelijke taak niet uit de weg,’ zegt Inge De Troyer, directeur communicatie bij het VTI. ‘Dit is voor ieders veiligheid. Als we nog zulke dingen ontdekken, lichten we opnieuw de politie in.’

* De Verenigde Staten en Iran komen steeds dichter bij een overeenkomst over het nucleaire beleid van de islamitische republiek. Europese diplomaten zeggen tegen het Israëlische Army Radio dat Iran een aantal centrifuges voor het maken van verrijkt uranium mag houden, in ruil voor meer stabiliteit in de regio.

* De spoorchaos maandag rond Utrecht Centraal werd veroorzaakt door een fout in de software van de computersystemen van spoorbeheerder ProRail, meldt onder meer dagblad Trouw. Directeur Operations Wim Knopperts zegt dat er de laatste jaren miljoenen euro’s zijn geïnvesteerd in onder meer een back-up zodat het systeem kan blijven draaien.

Toch bleek maandag dat het reservesysteem het niet aankan. ‘Na een tijdje bleek de back-up te gaan communiceren met het oude systeem, waardoor de computers zo traag werden dat de verkeersleiding er niet mee kon werken.’