Donderdag geldt in het hele land code geel voor ‘gevaarlijk weer’. Het verkeer heeft donderdagochtend te kampen met lange files, en het treinverkeer is uit voorzorg met 20 procent verminderd.
Rond 7.30 donderdagochtend stond er in totaal voor zo’n 200 kilometer file in Nederland, meldt de Verkeersinformatiedienst (VID). De VID houdt een liveblog bij over de verkeerssituatie in Nederland. De langste file was te vinden op de A2: daar stond rond kwart over 7 meer dan 30 kilometer.
Papperig
Het KNMI heeft voor het hele land code geel afgegeven voor gevaarlijk weer. Vooral hagelbuien zouden zorgen voor verraderlijke wegen en veel vertraging.
Het verkeer werd vooral in het midden van het land getroffen door het slechte weer. Op de A2 gebeurden meerdere ongevallen door gladheid en het verkeer tussen Den Bosch en Utrecht was ernstig gestremd. Weeronline.nl maakt melding van een ‘papperig sneeuwdek’ van 2-5 centimeter in het gebied.
Heftig wel, al die sneeuw… pic.twitter.com/C0XmGxFGjm
— Liset (@liiset) January 29, 2015
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Verbazing
Automobilisten hielden al rekening met het aangekondigde winterweer, waardoor de ochtendspits extra vroeg van start ging. Rijkswaterstaat heeft in de nacht van woensdag op donderdag in het hele land preventief gestrooid.
Sommige reizigers verbazen zich op sociale media over de lengte van de files en de ophef, gezien het gebrek aan sneeuw donderdagochtend in grote delen van de Randstad.
New Yorkse taferelen in Hilversum. Sneeuwstorm zonder sneeuw.
— Astrid Harrewijn (@astridharrewijn) January 29, 2015
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Ook de NS hield rekening met de weersvoorspelling: woensdagmiddag kondigde het bedrijf een aangepaste dienstregeling aan voor donderdag. Er rijden preventief 20 procent minder treinen. Reizigers worden geadviseerd rekening te houden met ‘langere reistijd, drukkere treinen en vaker overstappen’.
Halve millimeter sneeuw. Goed dat er een aangepaste dienstregeling is, sta je er wat langer in te wachten op de perrons…
— jan koopmans (@janhoogvliet) January 29, 2015
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
De redenatie achter de aangepaste dienstregeling is dat het beter zou zijn dat er minder treinen rijden dan wanneer het gehele spoorverkeer plat ligt. Of deze aanpassing overdreven of terecht is, zal achteraf moeten blijken.