Een ontbrekende verbinding tussen autoweg en snelweg wordt maar niet aangelegd in Bodegraven. Files en ongelukken nemen toe.
Toeteren, boze blikken van achter het stuur en soms een obsceen handgebaar naar een fietser die voor piept. Onder aan de afrit op de N11 in Bodegraven is een hoop frustratie te horen en te zien. De automobilist die bij de rotonde met fietsovergang is aangekomen, heeft tijdens de spits al gauw twintig minuten vastgestaan.
Wie vanuit Leiden of Alphen aan den Rijn naar Den Haag wil, is de klos. De N11, een tweebaansautoweg, heeft die kant op geen aansluiting met de A12 – een van de belangrijkste verkeersaders van Nederland. Naar Utrecht heeft de N11 wel een verbinding. Daar kan het verkeer doorrijden.
Het is een merkwaardige constructie, vindt verkeerskundige Tjitte Prins. ‘Wegens bezuinigingen is de verbinding naar Den Haag nooit aangelegd. Wie dat rond 2000 heeft verzonnen, koos voor een goedkope oplossing. Die pakt vervelend uit. Met de bevolkingsgroei in Leiden, Alphen aan den Rijn en Boskoop is de verkeersdrukte veel hoger dan toen gedacht.’
Het Groene Hart kampt daardoor met veel verkeersproblemen. In opdracht van de gemeente Bodegraven-Reeuwijk doet Prins onderzoek naar de verstopte wegen. ‘De huidige verbinding tussen de A12 en N11 is helemaal niet berekend op zo’n grote verkeersdrukte,’ zegt Prins. ‘Op één rotonde zijn liefst drie rijbanen gemaakt. We weten dat verkeersgebruikers zo veel keuzes achter het stuur helemaal niet kunnen overzien.’
Laden…
Word abonnee en lees direct verder
Al vanaf € 9,- per maand leest u onbeperkt alle edities en artikelen van EW. Bekijk onze abonnementen.
Bent u abonnee en hebt u al een account?
Log dan hier in
Verder lezen?
U hebt momenteel geen geldig abonnement. Wilt u onbeperkt alle artikelen en edities van EW blijven lezen? Bekijk dan onze abonnementen.
Er ging iets fout
Uw sessie is verlopen
Wilt u opnieuw inloggen
Ingelogde abonnees van EWmagazine kunnen reageren
Bij het plaatsen van een reactie geldt een aantal voorwaarden. Klik hier voor de voorwaarden.
Reacties die anoniem worden geplaatst of met een overduidelijke schuilnaam zullen door de moderator worden verwijderd, evenals reacties die niets met het onderwerp van het artikel te maken hebben. Dit geldt evenzeer voor racistische of antisemitische reacties. De moderator handelt in opdracht van de hoofdredacteur.