Premium Lock Ministerie wil onderzoek: e-auto’s al rijdend opladen

22 november 2022Leestijd: 3 minuten
Verkeersdrukte op de A4. Foto: ANP/Hollandse Hoogte/ Robin Utrecht

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat wil TNO een studie laten uitvoeren naar de haalbaarheid van het opladen van elektrische auto’s terwijl ze over een snelweg rijden. In Beieren start binnenkort een proef met het zogenoemde ‘inductieladen’. In Nederland werkt een groep investeerders rond econoom Rob van der Poel aan een plan.

De Nederlandse en Duitse overheden willen afscheid nemen van auto’s op fossiele brandstof (benzine, diesel, lpg). Maar de transitie naar elektrische auto’s verloopt niet zonder problemen. Fossiele voertuigen worden op last van Brussel uitgefaseerd, maar om het wagenpark elektrisch te laten rijden, zijn in 2030 liefst 1,7 miljoen tot 1,8 miljoen publiek toegankelijke laadpalen nodig.

Op dit moment zijn dat er volgens de ANWB slechts 110.000. Het is fysiek vrijwel onmogelijk om bijna twee miljoen laadpalen en snellaadpunten te installeren. Zo veel ruimte heeft Nederland niet. Vandaar dat de gedachten nu gaan in de richting van ‘slimme wegen’, als aanvulling op ‘slimme elektrische auto’s’.

Filevrij rijden

Zakenman Rob van der Poel lanceerde enkele jaren geleden in samenspraak met een bouwmaatschappij en particuliere investeerders een plan voor filevrij rijden op de ‘snelweg van de toekomst’. De groep treedt op onder de naam Next Level Infra Systems. Boven de bestaande snelwegen zouden tolwegen kunnen worden gebouwd met in het wegdek de mogelijkheid om elektrische auto’s al rijdend op te laden. Elke 50 meter moet daarvoor een ‘inductie-segment’ in het wegdek worden aangebracht.

Van der Poel zegt dat pensioenfondsen belangstelling hebben om een dergelijk netwerk te financieren. Automobilisten betalen dan een opslag op het stroomtarief als een soort tolheffing voor het gebruik van de filevrije weg. Omdat de rijstroken zijn voorzien van elektronische bakens en alle voertuigen dezelfde snelheid aanhouden, kan er veilig hands-free worden gereden.

Het netwerk van autosnelwegen wordt dan tevens een nationaal stroomcircuit voor elektrische auto’s. Volgens Next Level Infra Systems moet begonnen worden met de uitbouw van de snelwegen vanuit Rotterdam naar de Duitse grens bij Venlo. Daarna komen andere trajecten aan de beurt.

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat stond de afgelopen jaren nogal huiverig tegenover tolwegen als methode om de filedruk te verminderen. Het zag meer in een landelijk systeem van kilometerheffing.

Een woordvoerder van het ministerie van I&W zegt dat er nog geen definieve opdracht is gegeven aan TNO om een specifiek onderzoek te doen naar inductie laden. ‘Er werd doorlopend gekeken naar mogelijkheden om het mobiliteitssysteem te verduurzamen. Dit plan wordt daarin meegenomen. Wellicht wordt hiervoor een afzonderlijke onderzoeksopdracht uitgeschreven.’

Techniek van de tandenborstel

De technologie voor het zonder kabels opladen van auto’s is al jaren bekend. Het werkt in principe hetzelfde als het opladen van een elektrische tandenborstel. De oplader is verbonden met het elektriciteitscircuit, maar tussen oplader en tandenborstel is geen metaal-op-metaal-contact nodig.

Lees ook over dit plan van Next Level Infra Systems

Tegen de file: tolweg op palen

Het is kostbaar om elektrische auto’s van een inductie-stroomontvanger te voorzien, maar aan de andere kant zijn er veel minder laadpalen nodig en is er geen tijdverlies. Ook kan worden volstaan met kleinere batterijen in de elektrische auto’s. Dat maakt het voertuig lichter en het rijden efficiënter. Tevens drukt dat de aanschafkosten van een e-auto.

Premium Lock

Laden…

Premium Lock

Word abonnee en lees direct verder

Al vanaf €15 per maand leest u onbeperkt alle edities en artikelen van EW. Bekijk onze abonnementen.

  • Bent u al abonnee, maar heeft u nog geen account? Maak die dan hier aan. Extra uitleg vindt u hier.

 

Premium Lock

Verder lezen?

U bent momenteel niet ingelogd of u hebt geen geldig abonnement.

Wilt u onbeperkt alle artikelen en edities van EW blijven lezen?

Bekijk abonnementen

Premium Lock

Er ging iets fout

Premium Lock

Uw sessie is verlopen

Wilt u opnieuw