Premium Lock Jacob Derwig: ‘Ik heb hard gewerkt om te ontdekken dat ik wat talent heb’

06 september 2021Leestijd: 11 minuten
Jacob Derwig. Foto: Friso Keuris

Acteur Jacob Derwig (52) staat binnenkort weer op het podium en speelt in de film De Zitting. Met genderneutrale Gouden Kalveren kan hij prima leven. ‘Moeten we wachten dan? De wereld beweegt.’

Jacob Derwig lijkt ietwat verrast. ‘Nou je het zegt. Dat zou een volgende stap kunnen zijn, ja.’ De gelauwerde acteur heeft net uitgelegd waarom het volstrekt logisch is dat er voortaan bij de Gouden Kalveren voor de beste acteerprestaties geen onderscheid meer wordt gemaakt tussen mannen en vrouwen. ‘Dat onderscheid maken we namelijk ook niet bij regie, script, montage of camerawerk.’

Jacob Derwig (Den Haag, 1969) deed de Toneelschool Arnhem. Speelde voor onder meer De Trust en Internationaal Theater Amsterdam en in films en series. Hij is voice-over van tv-programma Het echte leven in de dierentuin.

Het Nederlands Film Festival (NFF) nam dat besluit onlangs, met volledige instemming van de makers, verenigd in de Dutch Academy For Film (DAFF). Derwig zit daar in het bestuur.

Die volgende stap kan zijn dat de Louis d’Or wordt afgeschaft. Dat is de ­toneelprijs voor de indrukwekkendste dragende rol door een man. Voor vrouwen is er de Theo d’Or. Derwig won vier keer een Gouden Kalf en tweemaal de Louis d’Or. ‘Ik heb geen idee of daarover wordt gesproken. Ik zit niet in het bestuur dat over die prijzen gaat. Maar wat mij betreft, doen we dat onmiddellijk.’

Derwig maakt zich niet druk over de meeste ophef

Op 1 oktober worden tijdens het Gouden Kalveren Gala in Utrecht drie prijzen niet langer uitgereikt. Er komen twee prijzen voor terug. Eentje is voor de beste hoofdrol in een korte film. Die is mede bedoeld om de diversiteit te bevorderen. ‘In die korte films spelen veel jonge gekleurde acteurs.’

Categorieën worden vaker geschrapt en vervangen – en gemor in de film­industrie hoort erbij – maar deze keer is er flinke ophef. Wellicht komt dat doordat in de toelichting van het NFF en de reactie van de DAFF woorden als ‘genderneutraliteit’ en ‘inclusiviteit’ vallen. Die werken soms als een rode lap op een stier. In de buitenwereld, maar ook in de beroepsgroep. Enkele acteurs reageerden fel: Jeroen Krabbé, Huub Stapel en Yorick van Wageningen.

‘Op Twitter komt de kritiek vooral uit de hoek van de wat oudere mannen. Ik maak me niet zo druk als mensen roepen dat het modieuze, politiek-correcte bullshit is. We willen een gemeenschap zijn die openstaat voor iedereen. Ook non-­binaire acteurs willen een prijs kunnen winnen. Nee, die zijn er niet veel, maar moeten we wachten totdat er tien zijn?’

Tekst gaat verder onder de video

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Je staat tegenwoordig snel op ­iemands tenen, vindt Derwig

In Duitsland werden eerder dit jaar genderneutrale acteerprijzen ingevoerd. ‘In de DAFF hebben we hier lang over gesproken. We zijn niet over één nacht ijs gegaan. Andere academies in het buitenland voeren de discussie ook, maar hebben de stap nog niet gezet. Ik denk dat het goed is dat we het doen. De wereld beweegt. We zitten in een lastige fase. Heel veel ligt gevoelig. Je staat snel op ­iemands tenen.

 Ik ben totaal niet vrouwonvriendelijk, dus hoe kan een voorstelling van mij, vroeg ik me af, nou vrouwonvriendelijk zijn? Het is ingewikkeld

‘Ik vind het ook ingewikkeld. Een paar jaar terug heb ik een toneelbewerking gemaakt van Het Duel, de roman van Anton Tsjechov. Ik speelde de hoofdrol. Mijn collega Jacqueline Blom riep aanvankelijk: “Dit doe ik niet. Dit is zo’n vrouwonvriendelijk verhaal.”

‘Ik ben totaal niet vrouwonvriendelijk, dus hoe kan een voorstelling van mij, vroeg ik me af, nou vrouwonvriendelijk zijn? Jacqueline zei: “We vertellen nog steeds verhalen waarin het vrouwelijke personage de vrouw van is en ze op het moment suprême nul tekst heeft. Ik ben er klaar mee.” Ze heeft mijn ogen geopend.’

Premium Lock

Laden…

Premium Lock

Word abonnee en lees direct verder

Al vanaf €15 per maand leest u onbeperkt alle edities en artikelen van EW. Bekijk onze abonnementen.

  • Bent u al abonnee, maar heeft u nog niet een account? Maak die dan hier aan. Extra uitleg vindt u hier.

 

Premium Lock

Verder lezen?

U bent momenteel niet ingelogd of u hebt geen geldig abonnement.

Wilt u onbeperkt alle artikelen en edities van EW blijven lezen?

Bekijk abonnementen

Premium Lock

Er ging iets fout

Premium Lock

Uw sessie is verlopen

Wilt u opnieuw