‘Een alcoholvrije maand is nuttig’

03 januari 2020Leestijd: 3 minuten
Ook een glaasje alcohol is slecht

Het is een goed voornemen van veel Nederlanders voor het nieuwe jaar: minder alcohol drinken. Daarop speelt de campagne IkPas in. De overgewaaide trend uit Engeland zal de komende maand duizenden Nederlanders het glas laten staan.

Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport Paul Blokhuis (ChristenUnie) promootte eind december via Twitter de campagne IkPas. Een campagne die de hele maand januari en tijdens de traditionele vastentijd van woensdag 26 februari tot zondag 5 april (40 dagen voor Pasen), aandacht besteedt aan het niet drinken van alcohol.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Het idee achter de campagne is het creëren van bewustwording. Door een tijdje niet te drinken, kan iemand ervaren wat een alcoholvrij leven met zijn gezondheid doet. De IkPas-campagne is geïnspireerd op de uit Engeland afkomstige Dry January-campagne. Sinds 2013 wordt daar elke januari aandacht geschonken aan een alcoholpauze.

Uit het persbericht van de IkPas-campagne:

‘De IkPas is er voor het doorbreken van gewoontegedrag. Daarom heeft ook iedereen die alcohol drinkt er heel erg veel baat bij om één keer per jaar het alcoholgebruik op pauze te zetten.’

Via sociale media wordt de campagne veel gedeeld. Met de hashtag #ikpas delen twitteraars over hun deelname aan de campagne. Op Facebook kunnen deelnemers zich aanmelden voor het evenement: IkPas: 30 dagen geen alcohol! 

Nationale Blaastest

Omroep BNNVARA schenkt heel januari aandacht aan de alcoholvrije maand-trend. Zo zond het op 2 januari de Nationale Blaastest uit. Aan de hand van een quiz werden BN’ers en het publiek getest op hun drankkennis. Presentator Tatum Dagelet won de test. Ook zanger Wolter Kroes, bioloog Midas Dekkers en journalist Roos Schlikker deden mee.

Verder worden via televisie en sociale media filmpjes gedeeld waarin experts, alcoholisten, gezelligheidsdrinkers en ex-alcoholisten aan het woord komen. Via die weg probeert de omroep tips te geven hoe een maand de alcohol te laten staan. Aan het eind van de maand zal de omroep afsluiten met de #DryJanuary: De Naborrel. Daar blikt Sophie Hilbrand, presentator van de Blaastest, terug op deelnemers die een maand niet dronken.

Hoog aantal aanmeldingen IkPas

Naar verwachting doen er veel meer mensen mee dan zich daadwerkelijk aanmelden. In Nederland deden vorig jaar waarschijnlijk zo’n 100.000 mensen mee aan IkPas. Dit jaar meldden zich al bijna 35.000 deelnemers zich aan. De inschrijving staat open tot 6 januari.

Ondanks de groeiende bekendheid van de campagne doet lang niet iedereen mee. In tegenstelling tot Paul Blokhuis lijkt PVV-leider Geert Wilders iets minder enthousiast over een alcoholvrije maand.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Wat vindt u? Is het onzin dat er zoveel aandacht is voor een alcoholvrije maand? Of is het juist nuttig dat Nederlanders een maand lang niet drinken? Praat mee! De Stelling van de dag luidt:

Geef uw mening onder dit artikel. U kunt alleen reageren als u abonnee bent.

Let op: door uw mening te geven, gaat u ermee akkoord dat de redactie van Elsevier Weekblad uw reactie kan uitlichten in de digitale rubriek Reacties op de stelling.