In Rotterdam voert een wethouder van GroenLinks in naam van de strijd tegen luchtvervuiling een verkeersexperiment uit dat de files en de luchtvervuiling in de hele stad vergroot. Het past bij de hypocrisie van de partij: tegen de auto ook als die al lang schoon is, tegen kernenergie ook als dat de meest klimaatvriendelijke energiebron is, schrijft Simon Rozendaal.
Ik heb ooit – meer dan veertig jaar geleden – een brainstormweekeinde van de Nederlandse milieubeweging mogen meemaken en schreef erover in NRC Handelsblad van 11 april 1981.
Abonnee worden?Dagelijks op de hoogte blijven van de laatste actualiteiten, achtergronden en commentaren van onze redactie? Bekijk ons aanbod en krijg onbeperkt toegang tot alle digitale artikelen en edities van EW.
Het was een leerzame ervaring, maar ik was vooral met stomheid geslagen door een workshop over de auto. Iedereen was tegen. Dat op zich was niet verbazingwekkend, want de auto stootte toen honderd maal zoveel luchtvervuilende stoffen (zwaveldioxide, stikstofoxide, fijnstof en roet) uit als nu.
Maar op een gegeven moment vroeg iemand: stel dat de auto ooit schoon wordt (de driewegkatalysator en het roetfilter klopten op de deur), zijn we dan nog steeds tegen? De vraag bracht de aanwezigen in existentiële verwarring, maar de uitkomst was: jazeker, dan zijn we nog steeds tegen.
Principes zijn principes.
Laden…
Word abonnee en lees direct verder
Al vanaf € 9,- per maand leest u onbeperkt alle edities en artikelen van EW. Bekijk onze abonnementen.
Bent u abonnee en hebt u al een account?
Log dan hier in
Verder lezen?
U hebt momenteel geen geldig abonnement. Wilt u onbeperkt alle artikelen en edities van EW blijven lezen? Bekijk dan onze abonnementen.
Er ging iets fout
Uw sessie is verlopen
Wilt u opnieuw inloggen
Ingelogde abonnees van EWmagazine kunnen reageren
Bij het plaatsen van een reactie geldt een aantal voorwaarden. Klik hier voor de voorwaarden.
Reacties die anoniem worden geplaatst of met een overduidelijke schuilnaam zullen door de moderator worden verwijderd, evenals reacties die niets met het onderwerp van het artikel te maken hebben. Dit geldt evenzeer voor racistische of antisemitische reacties. De moderator handelt in opdracht van de hoofdredacteur.