Premium Lock De lange weg naar een Europese laad-infrastructuur

03 mei 2023Leestijd: 8 minuten
De Nederlandse snellaadpionier Fastned heeft inmiddels meer dan 250 laadstations in Europa. Foto: Fastned

De onvermijdelijke opkomst van de elektrische auto vraagt om een Europese oplaadinfrastructuur. Wat zijn de voornaamste hobbels die moeten worden genomen om te komen tot een publiek laadnetwerk dat voldoet aan de eisen van de Europese Unie? EU-correspondent René van Rijckevorsel zocht het uit.

Voorbij, straks voorgoed voorbij: vroem-vroem. Vanaf 2035 mogen in de Europese Unie niet langer nieuwe personenauto’s met een verbrandingsmotor worden verkocht. In de ideale wereld van Europees Commissaris Frans Timmermans is er nul CO2-uitstoot in 2050. Wegverkeer zorgt nu voor 25 procent van de uitstoot in Europa. Tweederde daarvan komt van personenauto’s. De gedachte achter 2035 is: de laatst verkochte benzineauto’s gaan vijftien jaar mee.

De onvermijdelijke opkomst van de elektrische auto vraagt om een Europese oplaadinfrastructuur. Zoals we nu onbezorgd kunnen tanken in dorpen, steden en langs doorgaande wegen. Dat betekent niet dat straks alle pompstations laadstations worden. Het meeste laden in de EU zal namelijk thuis gebeuren.

‘Thuisladen zal rond de 80 procent blijven’

Française Lucie Mattera (42) is secretaris-generaal van ChargeUp Europe, de club die in Brussel de belangen van meer dan 25 grote laad- en energiebedrijven behartigt. ‘Thuisladen zal rond de 80 procent blijven,’ voorspelt ze. ‘Laden bij kantoor groeit van 10 naar 14 procent en gewone publieke laad­p­alen zullen goed zijn voor 4 procent. Snelladen zal 2 procent voor zijn rekening nemen, maar wel 12 procent van de totale capaciteit pakken.’

Publieke laadpalen zijn noodzakelijk voor steden waar bewoners geen oprit hebben. Toch is dit soort laders slechts goed voor 4 procent van al het laden. Foto: Thomas Schlijper/ ANP

Volgens Mattera gebeurt dus hooguit 20 procent van het laden via publieke laadpunten, toch gaat ‘80 procent van de discussie’ erover. Niet zo vreemd. Een betrouwbare publieke laadinfrastructuur is noodzakelijk voor de elektrificatie van het Europes wagenpark. De Rekenkamer schreef al dat consumenten nog geen elektrische auto aanschaffen omdat ze bang zijn dat ze straks nergens kunnen laden. Een zichtbare publieke infrastructuur zal hen naar verwachting over de streep trekken.

In 2030 zijn minstens 3,4 miljoen openbare oplaadpunten nodig

In 2021 had Europa zo’n 375.000 openbare laadpunten, dus langs (snel)wegen en in gemeenten. In een recente analyse van McKinsey in opdracht van de European Automobile Manufacturers’ Association (ACEA), staat dat de 27 EU-landen in 2030 minstens 3,4 miljoen openbare oplaadpunten nodig hebben.

Premium Lock

Laden…

Premium Lock

Word abonnee en lees direct verder

Al vanaf €15 per maand leest u onbeperkt alle edities en artikelen van EW. Bekijk onze abonnementen.

  • Bent u al abonnee, maar heeft u nog geen account? Maak die dan hier aan. Extra uitleg vindt u hier.

 

Premium Lock

Verder lezen?

U bent momenteel niet ingelogd of u hebt geen geldig abonnement.

Wilt u onbeperkt alle artikelen en edities van EW blijven lezen?

Bekijk abonnementen

Premium Lock

Er ging iets fout

Premium Lock

Uw sessie is verlopen

Wilt u opnieuw