Verkeer in het buitenland: boetes soms hoger, andere regels

10 juli 2015Leestijd: 2 minuten
'ANP'

Kijk in het buitenland uit voor een verkeersboete. Er gelden andere regels en sommige landen hebben hoge boetes.

Verkeersboetes opgelegd in het buitenland kunnen meevallen (zoals in België), maar ook fiks tegenvallen (Denemarken). Wie in deze landen in de fout gaat, komt bovendien niet onder betaling uit: Europese wetgeving maakt wederzijds innen mogelijk.

Dat gaat als volgt: landen berichten eerst de kentekenhouder over de boete. Is die onherroepelijk maar wordt de boete niet betaald, dan int in Nederland het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) die. Griekenland, Ierland, Italië en Kroatië doen niet mee aan deze wederzijdse inning.

Gordel

Hoewel de meeste Europese landen de boetes voor elkaar innen, verschilt de hoogte van de boetes enorm. Rijden zonder gordel om kost in Duitsland 60 euro, in Nederland 140. Het Verenigd Koninkrijk, dat verkeersboetes al een paar jaar flink verhoogt, beboet dat tot maximaal 700 euro.

Wie met alcohol op achter het stuur zit, wordt in het buitenland zwaar bestraft. Denemarken spant de kroon met een boete die kan oplopen tot een nettomaandsalaris. De maximum promillagegrens is in vrijwel alle landen 0,5. Dat komt neer op twee glazen bier of wijn. Ook in Duitsland en in het Verenigd Koninkrijk betaalt u meer dan 1.000 euro voor rijden met een slok te veel op.

Overtreding

De regels verschillen ook flink per land. Zo is in Italië te hard rijden ’s nachts duurder dan overdag, in Luxemburg werken
ze met minimumboetes en in Duitsland juist met maximumboetes.

Voor burgers uit landen die geen strafpuntensysteem hebben, zoals Nederland, rekent Duitsland bovendien dubbel. Wie daar een overtreding begaat, betaalt dus tweemaal zo veel als Duitse automobilisten.

Bovendien is flitspaalsignalering via navigatiesystemen in Duitsland verboden, net als in Zwitserland en Frankrijk. In het laatste land moet u bovendien een alcoholtester, een gevarendriehoek en een veiligheidshesje in de auto hebben liggen.

En brildragende chauffeurs moeten een reservebril bij zich hebben (dat mag een zonnebril op sterkte zijn). De Franse politie gedoogt het ontbreken van de alcoholtest, maar dat geldt niet voor de rest.

Elsevier nummer 29, 18 juli 2015