Hoge rekening door ongevraagde sms’jes: zelf betalen?

12 juni 2015Leestijd: 3 minuten
'ANP'

Elke week geven drie deskundigen antwoord op vragen van lezers over financiële en juridische kwesties.

Binnen twee jaar raak ik mijn baan kwijt, en daarom wil ik mijn spaarhypotheek vervroegd aflossen. Een fiscale voorwaarde is dat die minimaal twintig jaar loopt, en ik ben nog niet op de helft. Dat betekent dat de rente-inkomsten die ik heb genoten over mijn premies worden belast in box 1. Kan ik dit vermijden? H.V., Amsterdam

Jan Klinckenberg – Expert financiën bij de Consumentenbond

Uit uw vraag begrijp ik dat u in uw eigen huis blijft wonen en genoeg geld hebt om de hypotheek af te lossen. In dat geval adviseer ik u om de hypotheek niet vervroegd af te lossen, maar het geld te gebruiken om de moeilijke periode zonder werk te overbruggen, of om het te reserveren voor de fiscale afrekening.

Wilt u toch graag de hypotheek geheel aflossen, dan kunt u de belastingaanslag alleen vermijden door te verhuizen. In dat geval hoeft u niet te wachten tot de renteherzieningsdatum. Bij verreweg de meeste hypotheken kunt u bij verkoop de hypotheek boetevrij aflossen.

Gaat u vervolgens in een huurwoning wonen, dan zijn er twee mogelijkheden. Gaat u definitief huren, dan kunt u de spaarhypotheek deblokkeren. Het geldt komt vrij en er heeft een afrekening met de fiscus plaats.

In dat geval hebt u echter de beschikking over een vrijstelling van 161.500 euro per persoon, zonder dat u hoeft te voldoen aan de eis dat de verzekering ten minste twintig jaar heeft gelopen.

U kunt ook gedurende maximaal drie jaar de verzekering parkeren in box 3. Koopt u binnen deze drie jaar een nieuwe woning, dan kunt u de verzekering weer koppelen aan de nieuwe hypotheek.

Bij ons huis staat een stacaravan die we sinds 1999 verhu­r­en. De gemeente wist dit, maar trad niet op. De nieuwe buren hebben een handhavingsverzoek gedaan. Hierdoor moeten wij de verhuur stoppen en lopen geld mis. Kunnen we dat op de buren verhalen? B.B., Hasselt

mr. Kristien Aerts-de Kok – Advocaat civiel onroerend goed bij RST Advocaten in Breda

Verhaal op uw buren is, naar Nederlands recht, mogelijk als er sprake is van een onrechtmatige daad. Om daar een geslaagd beroep op te kunnen doen, moet uw zaak aan een aantal vereisten voldoen.

In dit geval moet er op de eerste plaats sprake zijn van een ‘inbreuk op een recht, dan wel een doen of nalaten in strijd met een wettelijke plicht of met een fatsoensregel’.

Als we ervan uitgaan dat uw buren direct belanghebbenden zijn en de verhuur van de stacaravan inderdaad in strijd is met de regelgeving, dan hebben zij het recht de gemeente te vragen handhavend op te treden.

U kunt uw buren in dat geval geen onrechtmatig handelen verwijten. Het vorderen van schadevergoeding zal om die reden geen kans van slagen hebben.

Dat uw gemeente de situatie jarenlang heeft gedoogd en niet tegen de verhuur van de caravan optrad, maakt de situatie niet anders.

Meestal betaal ik 15 euro per maand aan mijn telefoonprovider, maar de laatste nota was ruim 30 euro hoger. Dit kwam door dure sms’jes van een sms-dienst, berichten waar ik nooit om heb gevraagd. Moet ik die hoge telefoonrekening toch betalen? T.K., Breda

Anne van ’t Hoff – Juridisch adviseur Consuwijzer, het overheidsloket voor consumenten van Autoriteit Consument & Markt

U hoeft alleen te betalen als u een overeenkomst hebt gesloten. U geeft aan dat u nooit hebt ingestemd met de sms-dienst of u er hebt aangemeld. Dan bestaat er geen overeenkomst en u hoeft de kosten dan ook niet te betalen.

Ook schrijft u dat de kosten via uw telefoonrekening in rekening worden gebracht. Schrijf daarom allereerst uw telefoonprovider een brief, om te voorkomen dat u wordt afgesloten omdat u de rekening niet (helemaal) betaalt. Leg hierin uit waarom u deze kosten nog niet betaalt.

Zorg ervoor dat u deze brief binnen twee maanden na ontvangst van de rekening verstuurt. Hebt u de rekening al volledig betaald? Vraag dan de kosten die u te veel hebt betaald terug bij uw telefoonprovider.

Komt u er niet uit met uw provider? Leg uw klacht dan voor aan de Geschillencommissie Telecommunicatie. U kunt de sms-dienst stopzetten op www.payinfo.nl.