Faillissementen geven online shoppen boost

09 september 2016Leestijd: 1 minuut

EDE (ANP) – Mensen kopen meer en meer via internet. De groei van de bestedingen online werden daarbij in het eerste halfjaar van 2016 extra gestimuleerd door het aantal recente faillissementen van ketens in de winkelstraat, vooral in IT en mode. Dat blijkt uit onderzoek van marktonderzoeker GfK.

In de eerste jaarhelft werd door Nederlandse consumenten voor ruim 9,5 miljard euro gewinkeld online, tegenover 8,1 miljard in dezelfde periode een jaar eerder. Met name telecomproducten, elektronica en kleding vinden via het wereldwijde web gretig aftrek bij de mensen thuis. Ruim de helft van het onlinebudget werd daaraan besteed. De overige 4,4 miljard euro werd uitgegeven aan de online aankoop van diensten, zoals vliegtickets en verzekeringen.

De verwachting is dat de groei van bestedingen online zich in de rest van het jaar voortzet en dat de online omzet voor het hele jaar uitkomt op ruim 19 miljard euro.